پوست, مقاله

اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟

اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟

اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟ احتمالا بارها و بارها کلمه اپیلاسیون به گوشتان خورده است. اما در واقع با کار اپیلاسیون آشنا نباشید. ما امروز در این مقاله قصد داریم شما را با کار اپیلاسیون و روش های انجام آن آشنا نماییم. از بین بردن موهای اضافی و زائد روی پوست بدن و صورت یکی از دغدغه‌های اصلی برای تمام خانم‌هاست و این موضوع در روزهای گرم تابستانی و زمان‌هایی که نیاز هست لباس‌های باز و کوتاه پوشیده شود، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همانطور که می دانید استفاده از بند انداختن، تیغ، کرم یا پودر موبر و لیزر از جمله راه هایی است برای حذف موهای زائد که هر کدام معایب و مزایا خود را دارد. اما روشی که امروز در حال گسترش می باشد اپیلاسیون می باشد. اپیلاسیون روشی نسبتا راحت و آسان بوده که می تواند نزدیک به چهار تا شش هفته شما را از شر موهای زائد برهاند. همچنین باعث می شود که هر هفته نیاز به اصلاح نداشته باشید و پوستی نرم و لطیف تر را تجربه کنید.

در فرآیند اپیلاسیون موها از ریشه خارج میشن و در نتیجه موهای بدن به تدریج نرم‌تر، ظریف‌تر و کمرنگ‌تر خواهند شد. اپیلاسیون می تواند انتخاب‌ افرادی باشد که از چند بار اصلاح و شیو کردن پوست در هفته خسته شده اند. اگر از جمله کسانی هستید که از اصلاح موهای زائد خود با روش های دیگر خسته شده اید و به دنبال تغییر روش خود هستید با ما باشید تا شما را با کار اپیلاسیون آشنا کنیم.

اپیلاسیون چیست؟

اپیلاسیون یک واژه فرانسوی به معنای از بین رفتن موهای زائد است. اپیلاسیون یکی از بهترین روش های پاکسازی بدن از موهای زائد است. پاکسازی پوست و از بین بـردن موهای زائد کاری ضروری است که امروزه بین خانم ها و آقایان طرفداران بسیار دارد. در این روش شما می توانید حدودا بین 4 تا 6 هفته از رویش دوباره موهای زائد خود راحت شوید. اگر از این روش به صورت منظم و مکرر استفاده کنید، کم کم موهای زائد کم پشت تر شده و پیاز آن ضعیف می گردد.

اپیلاسیون با موم به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. موم گرم روشی معمول‌تر است که نتیجه بهتری هم دارد. در این روش موم تا دمای مناسب حرارت می‌بیند و روی سطح بدن پخش می‌شود. سپس با استفاده از یک پارچه برداشته می‌شود. اما موم سرد روی نوارها و پارچه‌های از پیش آماده شده، مالیده شده و مستقیم روی پوست چسبانده می‌شود و باید با یک حرکت سریع آن را برداشت. توجه داشته باشید که تاثیر موم گرم به مراتب بیشتر از موم سرد است.

اپیلاسیون با استفاده از موم گرم از جمله روش‌هایی است که در ایران و دنیا طرفداران بیشتری دارد. با استفاده از این روش می‌توان موهای زائد تقریبا تمام نقاط بدن را از بین برد. امروزه موم های جدیدی وارد بازار شده اند که هرکدام پایه گیاهی دارند، خاصیت گیاهی بودن باعث میشود که فواید بیشتری برای بدن داشته باشند. موهای گیاهی، موم هایی هستند که از عصاره هایی همچون عسل،‌ توت فرنگی، موم های شکلاتی و … می باشند.

فواید اپیلاسیون

  • لایه برداری پوست
  • حذف موی زائد از ریشه
  • لطیف شدن بافت پوست
  • کمک به تنفس بهتر پوست
  • عدم ایجاد حساسیب و خارش
  • جوان سازی و پاک سازی پوست
  • افزایش طراوت و درخشش پوست
  • اصلاح بدون بریدگی، زخم و خراش
  • ایجاد پوستی نرم، لطیف، صاف و یکدست
  • حذف سلولهای خشک و مرده و احیای پوست
  • کاهش سرعت رشد موی زائد بین چهار تا هشت هفته

معایب اپیلاسیون

  • قرمز و تحریک شدن پوست
  • درد شدید و ایجاد زخم‌ های کوچک بر روی پوست
  • آسیب به پیاز مو و ظریف و کم پشت تر شدن مو که در ناحیه ابرو مناسب نیست.
  • خطر عفونت بعد از  اپیلاسیون، بخصوص در ناحیه بیکینی به دلیل زخم‌ های کوچک ایجاد شده.
  • خطر سوختگی پوست در صورت حرفه ای نبودن اپیلاسیون کار یا مصرف داروهای ضد چروک و ضد آکنه که حاوی رتینوئید هستند زیرا این کرم‌ ها پوست را ضعیف کرده و بیشتر مستعد آسیب می ‌کند.

موم گرم چیست؟

اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟

 

یکی از رایج‌ترین نوع موم‌ها، موم گرم است. برای گرم کردن این نوع موم آن را داخل دستگاه اپیلاسیون قرار می‌دهند و زمانی که دمای آن به دمای مشخص شده رسید از آن استفاده می‌کنند. موم داغ نباید آن‌ قدر داغ باشد که به پوست آسیب برساند و نباید آنقدر سرد باشد که نتوان از آن استفاده کرد. پس از انجام این روش، بین 4 تا 6 هفته طول می‌کشد تا موها مجدد رشد کنند.

حتما قبل از انجام اپیلاسیون توسط موم داغ، پوست خود را با کرم‌های سفت کننده و تقویت کننده، تقویت کنید تا منافذ باز پوست بسته شوند. یکی از مزایای بسیار خوب موم داغ این است که نیاز به چند باره کاری ندارد و همان بار اول تمام موهای زائد از بدن جدا می‌شوند. علاوه بر این شما می‌توانید از این نوع موم برای نواحی حساس بدن و نواحی که موهای ریز و زیر زیاد دارد، استفاده کنید.

موم سرد چیست؟

اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟

 

موم سرد روی نوارها و پارچه‌های از پیش آماده شده، مالیده شده و مستقیم روی پوست چسبانده می‌شود. سپس باید با یک حرکت سریع آن را برداشت. احتمالا اسم پد اپیلاسیون را شنیده‌اید. موم سرد روی این پدها قرار می‌گیرد. سپس پد روی سطح پوست قرار می‌گیرد. این پدها باید در خلاف جهت رویش موها و با سرعت کشیده شوند تا موهای زائد از ریشه دربیایند.

این روش نسبت به اپیلاسیون گرم ساده‌تر و راحت‌تر است و همه افراد می‌توانند از موم سرد استفاده کنند. این روش در خانه و بسیار راحت انجام می‌شود و دردسرهای کار با موم داغ را ندارد و ارزان‌تر هم هست. این موم معمولا از مواد طبیعی درست شده حتی درمیان اپیلاسیون کارهای حرفه‌ای هم طرفداران زیادی دارد.

موم های گیاهی

امروزه موم های گیاهی زیادی به بازار آمده که شما می توانید بر اساس سلیقه و پوست خود یکی از آنها را برای اپیلاسیون پوست خود استفاده کنید. هر کدام از این موم ها خاصیت و ویژگی منحصر به فرد خود را دارند. اما مهمترین نکته ای که باید بدانید این است که تمام این موم ها برای پوست مفید بوده و باعث نرمی و لطافت پوست می شوند. ما در ادامه ی مقاله ی ( اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟ ) در مورد هر یک از آنها برای شما توضیح خواهیم داد.

موم شکلاتی

موم شکلاتی مناسب پوست حساس بوده و دارای کاکائو، روغن لوبیا، آفتابگردان، گلیسیرین، سویا و روغن بادام است و به نرم شدن پوست کمک می‌کند. همچنین موم شکلاتی دارای مقادیر زیادی از کلسیم، آهن و ویتامین‌هایی مانند D،C،E و ویتامین B1 است که باعث مرطوب ماندن پوست پس از اپیلاسیون می‌شود. این موم باعث کاهش درد و تحریک پوست می شود. برخلاف موم معمولی، خواص ضد التهابی موجود در موم شکلاتی سطح پوست شما را تسکین می دهد. مواد طبیعی موجود در آن پوست شما را درخشان و صاف می کند، در حالی که سلول های مرده پوست را از بین می برد و آبرسانی می کند. موم شکلاتی با داشتن رایحه دلنشین باعث ایجاد آرامش می شود.

موم منظم

موم منظم از ترکیب لیمو و شکر به دست می‌آید و پراستفاده‌ترین موم برای اپیلاسیون به شمار می‌رود. این نوع موم نمی‌تواند موهای ریز از بین ببرد و کسانی که پوست‌های حساسی دارند بهتر است از این نوع موم استفاده نکنند.

موم عسل طبیعی

موم عسل طبیعی به عنوان یک مرطوب کننده عالی و یک محصول ضد پیری عمل می کند. عسل دارای آنتی اکسیدان های طبیعی بوده و رشد مو را به تأخیر می اندازد. این محصول توانایی جوان سازی پوست را فراهم می کند و برای مدتی از شر کرم‌‌‌های ضدآفتاب خلاص می شوید. از همه مهمتر، موم عسل طبیعی دارای ویتامین هایی است که بر روی پوست آسیب دیده اثر بازسازی دارد.

موم آلوئه‌ ورا

حتما شما هم از خواص آلوورا باخبر هستید. این گیاه برای کسانی که پوستشان بسیار حساس است و ممکن است پس از اپیلاسیون ملتهب شود، گزینه‌ای بسیار ایده آل است. آلوورا کمک می‌کند تا پوست پس از اپیلاسیون همچنان مرطوب بماند. این موم مناسب برای انواع موهای زائد با ضخامت بالا است. موم آلوئه ورا اثر ضد پیری دارد و برای مشکلاتی مثل خشکی و ترک خوردگی پوست بسیار مناسب است.

موم شکلات سفید

این موم را بیشتر با نام rica می شناسند. موم شکلات سفید معمولا از ایتالیا وارد می‌شود و قیمت آن هم گران‌تر از سایر موم هاست. موم شکلات سفید می‌تواند تمام موها را به یکباره از بین ببرد و پوست را نرم‌تر و درخشان‌تر کند.

موم توت فرنگی

موم توت فرنگی دارای اسید آلفا هیدروکسی است که در میوه‌ها یافت می‌شود. این اسید می‌تواند پوست شما را روشن‌تر کند. موم توت فرنگی قادر است تا هر نوعی مویی را از بین ببرد. موم توت فرنگی همچنین پوست را نازک می کند. توت فرنگی با اسید آلفا هیدروکسی غنی شده است. این ماده برای جوان سازی پوست بسیار موثر می باشد. همچنین دارای ویتامین C است که به کنترل چربی پوست کمک می کند و دارای خاصیت روشن کنندگی پوست است. از آنجا که موم توت فرنگی چسبناک نیست، می تواند ریزترین موها را نیز از بین ببرد. مهمترین ویژگی موم توت فرنگی قوام خوب و خاصیت ضد التهابی، بثورات پس از وکس ایجاد نمی کند. به راحتی گسترش می یابد و ذوب می شود.

موم زیتونی 

موم زیتونی غنی از روغن زیتون و اکسید تیتانیوم با فرمولی ویژه است. آنتی اکسیدان و دی اکسید تیتانیوم موجود در این روغن به ترمیم پوست آسیب دیده کمک می کند.

موم رز

موم رز از صمغ طبیعی درخت کاج و تیتانیوم دی اکسید تهیه می شود و حاوی مواد گیاهی مغذی و ویتامینهای D ، E ، A می باشد. این موم با از بین بردن موهای بسیار ریز ، دارای خاصیت لایه برداری عالی از پوست به همراه عطری ملایم و دلنشین می باشد.

موم زغال اکتیو

موم زغال اکتیو غنی از موم طبیعی و رزین است و دارای خواص آرام بخشی و ترمیم پوست می باشد . زغال اکتیو موجود در این موم علاوه بر حذف موهای زائد، با با لکه برداری از سطح پوست و برداشتن لایه خشک و مرده پوست سبب رشد پوست جدید و درخشان و سفید شدن آن می گردد. موم های ذغالی خاصیت اسکراب و لایه برداری پوست را دارند .

موم طلایی

موم طلایی از روغن های گیاهی موثر برای پوست تهیه شده است. این روغن بافت پوست را نرم کرده و اپیلاسیون را بدون سوزش و به راحتی میسر می کند. ترکیبات موجود در این موم باعث درخشندگی و زیبایی پوست پس از اصلاح می شود .

موم نقره ای

برای از بین بردن موهای ضخیم مناطق حساس ، موم نقره ای پیشنهادی عالی است. درخشندگی و نرمی پوست بعد از اصلاح از مزایای موم نقره ای به شمار می رود.

آشنایی با انواع موم‌

اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟

 

  • موم‌‌های معمولی: سنتی ترین روش اپیلاسیون استفاده از موم‌های معمولی که به موم‌های گرم معروف هستند.
  • موم‌‌های مرواریدی: این نوع از موم‌‌ها نیاز به پد یا پارچه اپیلاسیون ندارند و موقعی که آن را روی پوست می‌مالید، بعد از خشک شدن به راحتی از روی پوست جدا می‌شوند. این موم‌ها کمی گران‌تر از موم‌های معمولی هستند.
  • موم‌‌های عربی: این نوع موم‌ها امروزه طرفدارن بسیاری پیدا کرده‌اند که همان به موم‌های سرد معروف هستند. رشد موها را به شدت آهسته می‌کند و تقریبا مانند موم‌های مرواریدی می‌‌باشند و برای جدا کردن به پد‌های اپیلاسیون نیازی ندارند.
  • موم‌های خشابی : این موم‌ها به شکل خشاب هستند و گرم کردن ‌شان کار راحت‌تری است و کثیف کاری کمتری دارد. علاوه بر این، برای اعمال آن روی پوست نیازی به کاردک نیست و تنها کافیست خشاب آن را روی پوست بکشید.

در ادامه مقاله ی ( اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟ ) با شما در مورد نکاتی که باید قبل و بعد از اپیلاسیون رعایت کنید صحبت خواهیم کرد. همچنین از راهکارهایی برای کاهش درد اپیلاسیون به شما خواهیم داد.

نکات مهم قبل از اپیلاسیون

  • تمیز بودن پوست
  • انتخاب موم با کیفیت و مناسب پوست
  • عدم از استفاده از کرم های حاوی رتینول
  • لایه برداری پوست حداقل دو روز قبل از اپیلاسیون
  • عدم اپیلاسیون در زمان قائدگی یا نزدیک به عادت ماهیانه
  • عدم شیو پوست بین دو دوره اپیلاسیون زیرا باعث خشکی و زبری پوست می شود.
  • رشد مناسب موهای زائد مدت زمان پیشنهادی برای بهترین نتیجه سه الی چهار هفته از آخرین وکس یا دو الی سه هفته از آخرین اصلاح
  • عدم استفاده از از لایه بردارهای موضعی و داروهایی مانند رتین-آ (Retin-A)، رنووا (Renova)، هیدروکینون (hydroquinone)، داروهای رقیق کننده خون و کورتیزون (cortisone) موضعی یا خوراکی

نکاتی برای کاهش درد اپیلاسیون

  • انجام حرکات کششی
  • عدم حرارت بیش از حد موم
  • عدم اپیلاسیون پوست حساس و ملتهب
  • استفاده از کمپرس سرد قبل از این کار موثر واقع شود و منجر به کاهش درد اپیلاسیون شود.
  • عدم استفاده از قهوه زیرا باعث افزایش قدرت حس لامسه میشود و در نتیجه باعث درد بیشتری میشود.
  • استفاده از از قرص های کاهش درد و آرام بخش مثل ایپوپروفن استفاده کنید. این قرص ها میتوانند درد را تا حد زیادی کاهش دهند.
  • عدم استفاده از کرم ها و داروهایی که رتیول دارند. زیرا این ماده پوست را آسیب پذیرتر میکند و ممکن است باعث جدا شدن قسمتی از پوست در هنگام اپیلاسیون شود. پس به این موضوع حتما دقت کنید تا دچار آسیب دیدگی نشوید.
  • عدم حمام کردن پوست، بدن انسان به طور طبیعی با لایه ای از چربی پوشیده شده است که همین لایه چربی باعث انعطاف پذیرتر شدن پوست میشود. و حمام کردن میتواند از لایه چربی را از بین ببرد و باعث حساسیت پوست شما شود.

نکات مهم بعد از اپیلاسیون 

  •  از پوشیدن لباس‌‌های تنگ خودداری کنید.
  • در مورد اپیلاسیون صورت تا 24 ساعت بعد از آن آرایش نکنید.
  • به مدت 24 ساعت بعد از اپیلاسیون در برابر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.
  • پس از اپیلاسیون از مواد معطر استفاده نکنید زیرا باعث التهاب و خارش پوست می‌شود.
  • برای خنک شدن و آرام شدن از روغن ها و لوسیون های ضد میکروب و خنک کننده استفاده کنید.
  • استفاده از کیسه یخ بعد از اپیلاسیون به کاهش التهاب و قرمزی پوست و خنک شدن پوست کمک می کند.
  • برای جلوگیری از جوش زدن از مرطوب کننده هایی مانند روغن بچه استفاده کنید. پوست را همواره مرطوب نگه دارید.
  • به مدت 24 ساعت بعد از اپیلاسیون به علت باز بودن منافذ پوست از انجام فعالیت‌های تعریقی و فرسایشی بیش از حد،سونا، اتاق بخار،حمام داغ، دوش، شنا خودداری کنید.

چه کسانی نباید اپیلاسیون کنند؟

  • افراد مبتلا به واریس و دیابت
  • افرادی که آنتی بیوتیک‌های خاص مصرف می‌کنند.
  • افرادی که به روغن‌‌های گیاهی یا لاتکس حساسیت دارند.
  • افرادی که در حال حاضر از راکوتان برای درمان آکنه استفاده می‌‌کنند.
  • افرادی که تحت درمان جایگزینی هورمون و کنترل بارداری هورمونی هستند.
  • افرادی که طی شش ماه گذشته قرص رتینول یا راکوتان مصرف کرده باشند.
  • افرادی که در حال حاضر تحت درمان‌های سرطان مانند پرتودرمانی یا شیمی درمانی هستند.
  • افردی که می‌خواهد اپیلاسیون صورت انجام دهند و محصولات لایه‌بردار و جوان‌کننده استفاده می‌کند.
  • افردی که طی 12 ساعت گذشته دچار آفتاب ‌سوختگی شده یا در معرض اشعه‌های فرابنفش بوده‌ است.

توصیه می‌شود که حتما با پزشک خود درباره شرایط فوق مشاوره کنید چرا که انجام اپیلاسیون به شدت به شرایط شما بستگی دارد.

اپیلاسیون عروس چیست؟

اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟

به تازگی اپیلاسیون بدن قبل از عروسی بین دختران جوان طرفداران زیادی پیدا کرده است. این کار مناسب بوده اما باید توجه داشته باشید که حداقل یک ماه قبل از مراسم عروسی اینکار را انجام بدید تا متوجه شوید که پوست شما چه واکنشی در برابر اپیلاسیون نشان می دهد. اگر مشکلی نبود دو یا سه روز قبل از مراسم عروسی برای اپیلاسیون بدن اقدام نمایید. اهمیت این موضوع بسیار بالا می باشد زیرا روز عروسی بدن شما کانون توجه بوده و اگر دچار قرمزی، جوش یا حساسیت باشد جلوه ی زیبایی نخواهد داشت. توصیه می کنیم که در انجام اپیلاسیون عروسی دقت و وسواس زیاد داشته باشید تا مشکلی پیش نیاید.

روش کار با موم گرم  

  • ابتدا لوازم اپیلاسیون را تهیه کنید. مطابق دستورالعمل موجود روی کیت آن را آماده کنید. اغلب موم‌ها را داخل مایکروویو ذوب و گرم می‌کنند.
  • معمولا 20- 30 دقیقه زمان لازم است تا موم ذوب و گرم شود، پس از آماده سازی پوست و موم، می‌توانید اپیلاسیون را شروع کنید.
  • با استفاده از کاردک یکبار مصرف یک لایه نازک موم گرم را از ظرف برداشته و در جهت رویش مو‌ها روی پوست بکشید.
  • نوار پارچه‌ای یا پد را روی موم بگذارید به طوری که قسمت انتهای پارچه روی موم نباشد.
  • سپس به کمک پهنای کف دست فشار کوچکی به پد وارد کنید و یا به حالت پرسی ضربه بزنید تا موم به خوبی جذب و موها به راحتی از پوست جدا شوند.
  • بعد از گذشت 10- 15 ثانیه، پوست تان را با دست دیگر محکم نگه دارید و با دست دیگر قسمت انتهایی پارچه که روی موم قرار ندارد را با حرکت تند و سریع بر خلاف رویش موها بکشید.
  • هر چه سرعت برداشتن پارچه از روی پوست بیشتر باشد نتیجه بهتری خواهید گرفت.
  • موهایی که هنوز روی پوست باقی مانده است را می‌توانید مجدد وکس بیاندازید اما برای پیشگیری از تحریک بیشتر، بیش از سه بار همان قسمت را واکس نزنید.
  • پوست را با استفاده از پراکسید هیدروژن یا محلول مخصوص پس از اپیلاسیون از محلول ضد عفونی کنید.
  • در نهایت از لوسیون ضد التهاب و سوزش استفاده کنید.

روش کار با موم سرد

هنگام انجام اپیلاسیون با موم سرد، فقط باید از توصیه‌های سازنده ذکر شده در بسته محصول پیروی کنید. معمولاً قبل از عمل اپیلاسیون، باید نوار‌های موم را بین کف دست گرم کنید، سپس آن‌ها را به پوست بمالید و با دقت صاف شان کنید. پس از گذشت چند دقیقه نوار را در جهت رشد مو بکشید.

انواع موم سرد و گرم در برلیان سبز 

  • موم سرد عسلی پروین
  • موم گرم بینی واندر وکس
  • موم لیوانی موبر واندر وکس
  • موم گرم خشابی واندر وکس در دو رایحه مختلف
  • موم گرم جامد تخته ای واندر وکس یک کیلو گرمی
  • موم گرم کنسروی واندر وکس در چهار رایحه مختلف
  • موم گرم جامد سکه ای واندر وکس در 5 رایحه مختلف
  • موم سرد کنسروی واندر وکس در دو رایحه عسل و آلوئه ورا
  • موم گرانولی 300 گرمی واندر وکس در 9 رایحه های مختلف
  • موم گرم جامد تخته ای واندر وکس 500 گرمی در 6 رایحه مختلف
  • موم سرد سطلی 4 کیلویی واندر وکس در دو رایحه عسل و آلوئه ورا

امیدواریم مطالعه مقاله ی ( اپیلاسیون چیست؟ در مورد مزایا و معایب آن چه می دانید؟ ) به شما در جهت شناخت بهتر اپیلاسیون و استفاده از موم گرم و سرد کمک کرده باشد. باید خاطرنشان کنیم امروزه مراکز آرایشگاهی بسیاری هستند که مجهز به اپیلاسیون کار بوده و این کار را به صورت حرفه ای و دقیق انجام می دهند.

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *