مقاله, مو

دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو

دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در زیبایی هر فرد موی او می باشد. مدل، رنگ و استایل موهای هر فرد نشانگر شخصیت اوست. باید گفت که رنگ مو یکی از پر استفاده ترین محصولات آرایشی برای خانم ها به حساب می آید. بنابراین داشتن اطلاعات کافی در مورد شناخت انواع رنگ مو ، روش استفاده و انواع استایل موهای رنگ شده کاملا لازم و ضروری می‌باشد. برلیان سبز در نظر دارد در مقاله (( دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو )) اطلاعات شما را در این زمینه به روز کرده و کمک کند تا انتخاب بهتر و در نتیجه خرید به صرفه تری داشته باشید.

رنگ مو چیست ؟؟؟

رنگ مو دارای رنگ دانه هایی است که به منظور مخفی کردن سفیدی های مو یا تغییر رنگ فعلی مو برای رسیدن به ظاهری زیباتر توسط آقایان و بانوان استفاده می شود. رنگ‌ها در انواع و مدل‌های مختلفی وجود دارند و استفاده‌ی صحیح از آن‌ها می‌تواند تاثیرات بسیار عمیقی را بر روی زیبایی و چهره‌ی شما بگذارد و به همین دلیل است که شما باید در انتخاب رنگ مناسب برای موهای خود نهایت دقّت را صرف نمایید تا با مشکلی در این زمینه مواجه نشوید.

همچنین، تکنیک‌های مختلفی نیز برای رنگ کردن موها وجود دارند و انتخاب تکنیک مناسب به اندازه‌ی انتخاب بهترین رنگ مو از اهمیت بالایی برخوردار است و نکات بسیاری باید در این زمینه رعایت شوند. با ما باشید تا اطّلاعاتی را در رابطه با انواع رنگ‌ها و کاربردهای آن‌ها بدست آورید.

انواع رنگ مو از نظر ماندگاری 

وقتی به سراغ رنگ کردن موهای خود می روید قبل انتخاب رنگ مورد نظر خود باید مشخص کنید که می خواهید این رنگ تا چه زمانی برای شما ماندگاری داشته باشد. البته این را نیز باید در نظر بگیرید که ماندگاری رنگ مو به جنس موی شما و کارهایی که برای دوام و تثبیت رنگ انجام می دهید بستگی دارد. اما به طور کلی باید گفت رنگ مو نظر دوام و ماندگاری به سه دسته موقت ،نیمه موقت و دائم تقسیم می شود. در ادامه مقاله ((دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو ))  با ما باشید تا در مورد هر کدام اطلاعات بهتری را در اختیارتان بگذاریم.

1- رنگ موی موقت

رنگ موی موقت جزو رایج‌ترین رنگ‌های موجود در بازار محسوب می‌شوند و از کاربردهای فراوانی در صنعت مد و زیبایی برخوردار هستند. در این نوع رنگ مو رنگدانه ها فقط روی سطح موها را می پوشاند ولی به علت بزرگ بودن اندازه ملکول رنگ به داخل پولک های مو نفوذ نمی کند. در این نوع رنگ مو از رنگدانه های قابل حل در آب استفاده می شود از این رو این رنگ با یک بار شستن از روی مو پاک می شود. رنگ های موقت یا رنگ موهای قابل آبکشی از اسیدهای با وزن ملکولی بالا تهیه می شوند که تمایل اندکی به مو دارند.

می توان این مواد رنگی را با یک پلیمر کاتیونی به صورت کمپلکس در آورد. این کار حلالیت رنگ را کاهش می دهد و در مقابل تمایل جذبی آن به سطح مو را افزایش می دهد. برای پراکنده نمودن آن در پایه رنگ می توان از سورفکتانت استفاده نمود. این کمپلکس مانند روکشی روی سطح مو قرار می گیرد و مازاد آن را می توان پاک نمود. نیروهای پیوستگی بین این مواد با مو ضعیف است و با نخستین بار شستشو از سطح مو پاک می شوند.

برای دست یابی به یک رنگ مناسب و مشخص گاه دو تا پنج ماده رنگی در فرمول باید استفاده شود این فرآورده معمولا به صورت اسپری استفاده می شوند. با توجه به اینکه در این محصولات فرایند روشن نمودن رنگ مو و پوشش کامل موهای خاکستری ایجاد نمیشود رنگ موی موقت انتخاب مناسبی برای تجدید رنگ مویی که قبلا رنگ شده اند می باشد.

2- رنگ موی نیمه موقت

در این نوع رنگ مو رنگدانه ها به داخل پولک مو نفوذ می کنند ولی با رنگدانه های طبیعی مو ترکیب نمی شوند، از این رو این رنگ پس از چند هفته و چندین بار شستشو زوده خواهد شد. این رنگ مو ها مخلوطی از رنگ های مستقیم می باشند که تا حدود 6 تا 8 بار شامپو زدن دوام دارند این نوع رنگ ها معمولا رنگ هایی با وزن ملکولی پایین می باشند که تنها به لایه های کوتیکول خارجی مو نفوذ می یابند بدون آنکه اتصال محکمی با پروتئین های مو برقرار سازند. رنگ های نیترو مهم ترین گروه از رنگ هایی هستند که در رنگ موهای نیمه دائمی کاربرد دارند.

این رنگ ها بدون بار الکتریکی (غیریونی) به سختی تحت تاثیر بارهای منفی سطح مو قرار می گیرند. در نتیجه با توجه به این امر و همچنین کوچک نمودن جرم ملکولی خود می توانند به کوتیکول مو نفوذ کنند. شستشوی مو این امکان را فراهم می سازد تا این مواد با توجه به حلالیت در آب به تدریج از مو خارج شوند. این محصولات دارای مخلوطی ار رنگ های از پیش آماده است که باید در حدود 20 تا 30 دقیقه بر بروی مو قرار گیرد. رنگ حاصل دوام و قدرت عمل بالایی ندارد زیرا نه فرآیند روشن نمودن رنگ طبیعی مو اتفاق می افتد و نه تاثیری بر موهای خاکستری دارد.

3- رنگ موی دائمی

دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو

رنگدانه های رنگ دائمی همانند رنگدانه های نوع دوم ، اندازه کوچکی دارند از این رو به داخل پولک مو نفوذ می کنند. با این تفاوت با رنگ دانه های طبیعی مو ترکیب شیمیایی تشکیل داده در اثر این ترکیب ملکول های ریز تبدیل به ملکولهای درشت تری می شوند بنابراین در داخل مو محبوس گردیده و اثرشان دائمی می شود. در رنگ موهای دائم میزان آب اکسیژنه در سطح سر به 6 درصد می رسد و به عنوان قلیایی کننده نیز از آمونیاک استفاده می شود که این امر PH را به حدود 10.5-9.5 می رساند.

این تنش اعمال شده سبب نفوذ رنگ مو تا درون کورتکس می شود. این نوع رنگ ها ثبات و دوام اثر طولانی دارند و با گستره وسیعی از رنگ ها در بازار عرضه می شوند.رنگ موهای دائم به شکل بارزی سبب روشن شدن رنگ مو می گردند و قدرت پوشانندگی موهای خاکستری را به طور کامل دارند. با رشد مو از سطح سر تغییر رنگ ایجاد می شود. بنابراین این افراد برای حفظ یکنواختی رنگ مو می بایست هر چهار الی شش هفته رنگ کردن مو را تجدید نمایند یا اینکه حداقل ریشه مو را رنگ کنند.

یک اشتباه رایج

یکی از اشتباهات رایجی که مرتبا توسط کاربران بی تجربه رنگ مو تکرار می شود آن است که رنگ روشن را بدون انجام عمل دکلره روی مو استفاده می نمایند. برای به کار بردن رنگ های روشن بر روی موی تیره طبیعی ابتدا باید رنگ دانه های طبیعی مو را خارج نموده به این عمل دکلره کردن می گویند. فرآروده هایی که به این منطور استفاده می شوند مواد دکلره نام دارند. شما می توانید بهترین مواد دکلره مو را از سایت برلیان سبز خریداری نمایید. امیدوارم تا اینجای کار از مطالعه مقاله (( دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو )) خسته نشده باشید.

انتخاب رنگ مو بر اساس پوست 

بعد از اینکه تصمیم گرفتید رنگ موی دائمی داشته باشیم یا نیمه دائمی نوبت به انتخاب رنگ مو می رسد. اشتباه رایجی که اکثر افراد در انتخاب رنگ مو دارند این است که وقتی رنگ موی فردی برایشان جذاب و زیبا به نظر می آید اقدام به خرید آن رنگ کرده و برای موی خود استفاده می کنند که اکثر مواقع نه تنها نتیجه دلخواه را به دست نمی آوردند بلکه مجبور می شوند با تحمل هزینه بیشتر مجددا موی خود را رنگ نمایند. بهترین روش انتخاب نوع رنگ مو توجه به رنگ پوست می باشد. رنگ پوست افراد به سه دسته گرم، سرد و خنثی دسته بندی می شود. برای شناخت بهتر این موضوع شما را به خواندن ادامه ((دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو )) دعوت می کنیم.

  • برای اینکه بدانید پوست سرد یا گرمی دارید، به رگ های داخل بازو نگاه کنید. افرادی که پوست گرمی دارند رگ هایشان سبز است اما افرادی که پوست سردی دارند رگ های موجود در بازوهایشان به رنگ آبی است.
  • افراد دارای پوست گرم چشمان تیره قهوه ای، سیاه و موهای تیره دارند اما افراد دارای رنگ پوست سرد چشم هایی با رنگ روشن مثل آبی، سبز یا خاکستری و موهای روشن دارند.
  • برخی از افراد نیز دارای پوست های سرد یا گرم نیستند و پوست تنشان خنثی است. آنها صورتی یا سایه زرد مشخصی روی پوست خود ندارند و رگ های آن ها به طور واضح آبی یا سبز نیست. این افراد می توانند هر رنگی را انتخاب کنند.

رنگ مناسب برای پوست های سرد، گرم یا خنثی

دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو

  • قهوه ای تیره، قهوه ای گرم، قهوه ای طلایی، طلایی گرم و هایلایت
  • قرمز و سایه بلوند طلایی و رنگ هایی که پایه طلایی یا قرمز و نارنجی دارند ، برای پوست های گرم مناسب است.
  • افراد دارای این پوست ها نباید از رنگ هایی همچون آبی،بنفش و خاکستری استفاده نمایند.
  • قهوه ای خاکستری سرد یا بلوندهای سرد در سایه هایی از مینک تا پلاتینی و یخی سفید برای پوست گرم، مناسب است.
  • رنگ شرابی و بژ ، قهوه ای شکلاتی و یا رنگ های مسی و گیلاسی گزینه خوبی برای پوست های سرد می باشند.
  • اگر رنگ پوستتان سفید و دارای تن گرمی است می توانید از رنگ های روشن تر استفاده نمایید.
  • اگر پوست شما روشن و تن گرم دارد، از بلوند توت فرنگی یا عسلی ، رنگ های پلاتینی،کتانی رنگ و بلوند شامپاینی استفاده کنید.
    رنگ موی مناسب برای افراد دارای پوست تیره
  • رنگ اسپرسو و سیاه برای افراد دارای پوست های تیره با تن سرد مناسب است و افراد دارای پوست تیره و تن گرم بهتر است موهای خود را قهوه ای یا رنگ قهوه ای مایل به قرمز کنند.
  • اگر رنگ پوستتان نه خیلی روشن و نه تیره است ، شما دستتان در انتخاب رنگ مو آزادید.
  • اگر دارای پوست متوسط و تن رنگی گرم هستید ، کارامل طلایی یا مسی را انتخاب کنید.
  • اگر دارای پوست سرد هستید ، تن های خاکستری همچون قهوه ای گردویی یا بلوند گندمی را امتحان کنید.
  • پوست های زیتونی می توانند رنگ قهوه ای یا سایه های خاکی را انتخاب کنند و تن های سرد ، رنگ دارچینی را امتحان کنند.

تکنیک های متفاوت رنگ مو 

تغییر رنگ مو تأثیر زیادی در ظاهر بانوان دارد و با یک رنگ موی ساده می‌توان حال و هوای تازه‎ای را تجربه کرد. اما اگر وسواس بیش‌تری به‌ خرج دهید و تکنیک رنگ موی جذابی را انتخاب کنید در کنار تازه کردن حال و هوا، ظاهری دل‌ فریب نیز پیدا خواهید کرد. قبل از آن که به توضیح تکنیک های جدید رنگ مو بپردازیم باید ذکر کنیم که شما باید بعد از رنگ کردن موهایتان رسیدگی های لازم را نسبت به موی خود انجام دهید. تا شادابی و طراوت موی خود را از دست نداده و از رنگ موی خود لذت ببرید.

برای مثال باید از انواع ماسک مو ها، شامپو های مناسب و سازگار با موها، سرم های مو و … استفاده کنید که زیبایی و درخشندگی مو هایتان در هر حالتی حفظ شود و موهایتان خشک و بی رمق نشود. در ادامه مقاله (( دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو )) ما شما را با انواع تکنیک های رنگ مو آشنا خواهیم کرد.

1- تکنیک رنگ موی بالیاژ

بالیاژ در زبان فرانسوی به معنای رنگ‌ کردن است و تکنیک رنگ موی بالیاژ یک تکنیک رنگ موی فرانسوی است که با هایلایت کردن هنرمندانه دسته‌های مو، ظاهری جذاب به موها می‌دهد. فرآیند رنگ‌کردن مو با این تکنیک، با دست انجام می‌شود در نتیجه با روشی ظریف و دقیق برای رنگ مو طرف هستیم که برای موهای بلند و کوتاه قابل اجرا است.

دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو

موهایی که با تکنیک بالیاژ رنگ شده باشند حالتی طبیعی‌تر دارند و از آنجایی که در این روش موها از ریشه رنگ‌ نمی‌شوند نیازی به تجدید رنگ در ریشه‌های مو در آینده نیز وجود ندارد. از طرف دیگر در صورت بلند شدن موها، زیبایی رنگ موی بالیاژ از بین نمی‌رود. در این روش‌ دسته‌های مو با فویل جدا می‌شوند و سپس هر قسمت را جداگانه رنگ می‌کنند. تکنیک رنگ موی بالیاژ بهتر است روی موهایی با رنگ طبیعی انجام شود اما برای موهایی که قبلاً رنگ شده‌ است نیز جذابیت دارد.

2- تکنیک رنگ موی اُمبره

در این روش، رنگ ساقه مو به تدریج به سمت انتهای مو از طیف تیره به روشن تغییر می‌کند تا گیسوان شما جذابیتی شیک و مجلسی پیدا کند. در تکنیک اُمبره اگر ساقه موهای شما مشکی نباشد، آرایشگر باید ابتدا طیف رنگ ساقه موها را تیره‌تر کند. انجام این تکنیک نیز بسته به صلاح‌دید آرایشگری که به وی مراجعه کرده‌اید تفاوت دارد و گاهی اوقات حتی با تکنیک بالیاژ رنگ موی امبره را ایجاد می‌کنند. در این روش باید موها مانند زمانی که برای کوتاه کردن دسته‌بندی می‌شوند به حدود 10 دسته تقسیم کرد و با باز کردن موها روی یک صفحه‌ صاف آن‌ها را رنگ نمود.

3- تکنیک رنگ موی سامبره

کارشناسان آرایش مو تکنیک رنگ موی سامبره را از خانواده اُمبره می‌دانند. در این روش، تمایز کمتری میان طیف رنگ ساقه مو و قسمت‌های انتهایی مو ایجاد می‌شود و قسمت‌های تیره‌تر ساقه مو به سمت رنگ‌های روشن در انتهای مو گرایش پیدا می‌کند تا به لحاظ بصری حالتی آرام از تغییر رنگ را در موها از ریشه به انتها شاهد باشیم.

همان‌ گونه که مشخص است این تکنیک رنگ مو لطافت و زیبایی خاصی دارد اما بانوانی که به دنبال رنگ‌های جذاب‌تر هستند می‌توانند از سایر تکنیک‌های رنگ موی سامبره مانند بروند سامبره (ترکیب دو تناژ از رنگ موی بلوند و قهوه‌ای)، سامبره کاراملی و سامبره موکا استفاده کنند. تمامی این تکنیک‌ها طیف رنگ مو را از ریشه به انتها و از تیره به روشن تغییر می‌دهند.

4- تکنیک رنگ موی فلوئید

از آنجا که در این تکنیک، سطح مو رنگ می‌شود شباهت زیادی به بالیاژ دارد. تفاوت اصلی میان تکنیک رنگ موی فلوئید و بالیاژ در نحوه رنگ کردن موها است. در روش فلوئید موها روی یک سطح صاف قرار می‌گیرد تا تمامی قسمت‌های مو دیده شده و رنگ شود.

در این حالت آرایشگر تسلط بیش‌تری روی دسته‌های مو دارد و از آنجا که تارهای مو به صورت یکسان پخش شده است ترکیب طیف‌های مختلف رنگ را با دقت بیش‌تری زیر نظر می‌گیرد. نتیجه کار رنگ مویی زیبا و فانتزی را به دنبال دارد. این تکنیک برای بانوان جوان و دخترانی که می‌خواهند موهایشان جذاب و خوش‌ رنگ باشد پیشنهاد می‌شود.

5- تکنیک رنگ موی هایلایت

دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو

هایلایت مو یکی از رایج‌ترین و البته محبوب‌ترین روش‌ها برای رنگ مو در میان بانوان به حساب می‌آید. در این روش قسمت‌هایی از مو با طیف رنگی روشن‌تر از رنگ اصلی موها رنگ می‌شود. این کار جذابیت خاصی دارد و از طرف دیگر به لحاظ بصری نیز بُعد و حجم بیش‌تری به موها می‌دهد. این روش در کنار زیبایی برای موها، جلوه خاصی به صورت می‌دهد و آرایشگر بسته به مدل مو و رنگ آن، موها را هایلایت می‌کند.

6- تکنیک رنگ موی بیبی‌لایت یا هایلایت‌های بیبی بلوند

زمانی که خورشید بر موهای دختربچه‌ها می‌تابد، رنگ قسمتی از موها در زیر نور آفتاب نسبت به سایر قسمت‌های مو روشن‌تر دیده می‌شود که ظاهری جذاب و زیبا را در ذهن تداعی می‌کند. تکنیک رنگ موی بیبی‌لایت یا بیبی بلوند نیز دقیقاً همین حالت را روی موها اعمال می‌کند.

در این تکنیک، هایلایت‌ بسیار کمی روی مو زده می‌شود تا موها در دسته‌های بسیار باریک و ریزی هایلایت شود، آرایشگران در این روش تأکید بیش‌تری در هایلایت موهای اطراف صورت دارند و برای ظرافت بیش‌تر در رنگ کردن، دسته‌های مو در بین لایه‌هایی از فویل قرار می‌گیرد.

7- تکنیک رنگ موی اسپلش لایت

آرایشگر در این روش، طیف رنگ بخشی از مو را به کمک دکلره روشن‌تر و سپس آن را با رنگی فانتزی با طیف قوی‌تر رنگ می‌کند. در تکنیک اسپلش‌لایت رنگ نزدیک به ریشه و انتهای مو نزدیک به طیف رنگ اصلی مو است. این روش برای موهای بلند و کوتاه جذابیت دارد و هاله‌ای متفاوت از رنگ را در موها تداعی می‌کند. روش اسپلش‌ لایت بسته به خلاقیت آرایشگر و سلیقه شما در مدل‌های مختلفی انجام می‌شود و امکان رنگ بخش‌های متفاوت و نامنظمی از مو در این روش وجود دارد.

8- تکنیک رنگ موی بلوند نقره‌ای

این روزها طیف رنگ نقره‌ای و خاکستری طرفداران زیادی در بین بانوان خوش‌سلیقه پیدا کرده است. به لطف این تکنیک رنگ موها به میزان زیادی دکلره می‌شود تا تقریباً حالتی سفید‌ رنگ پیدا کنند. سپس مقداری رنگ بنفش به موها زده می‌شود تا طیف رنگ زرد از موها پاک شود. در نهایت نیز رنگ خاکستری روی موها زده می‌شود تا موها حالتی بلوند و نقره‌ای پیدا کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای ثبات رنگ موی بلوند نقره‌ای از کاندیشنرهایی با رنگ بنفش کمک بگیرید.

9- تکنیک رنگ موی رُنز

انصافاً باید گفت مدل‌های رنگ موی قرمز هرگز از مد نمی‌افتد رنگ موی رنز نیز در‌ واقع ترکیبی از رنگ برنز و مسی است و به موها ظاهری جذاب و شورانگیز می‌دهد. این رنگ مو برازنده بانوان با رنگ‌های متفاوت پوست است. سایه‌ روشن‌هایی از رنگ مسی در رنگ موی رنز به این تکنیک جذابیت بیش‌تری می‌دهد.

10- تکنیک رنگ موی Tortoiseshell

دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو

تکنیک رنگ موی Tortoiseshell که در بین فرانسوی‌ها به Ecaille، نیز معروف است یک تکنیک رنگ موی چند بعدی است که ترکیبی از تکنیک‌های سامبره و بالیاژ را در آن شاهد هستیم. طیفی از رنگ‌های کاراملی، بلوند طلایی، شاه‌بلوطی و شکلاتی در این تکنیک رنگ مو استفاده می‌شود و همانند مدل موی اُمبره قسمت نزدیک به ریشه مو به رنگی تیره‌تر از رنگ طبیعی موها رنگ می‌شود. قسمت‌های انتهایی مو نیز به رنگ روشن‌تری رنگ خواهد شد تا جذابیتی زیبا و سنگین را در این تکنیک شاهد باشیم.

دوباره خاطر نشان می کنیم که در صورت انتخاب هر کدام از این تکنیک‌ها فراموش نکنید که موهای شما با رنگ مو حساس‌ و آسیب‌پذیر می‌شود و انعطاف خود را از دست می‌دهد در نتیجه حتماً پس از رنگ مو به کمک شامپو و ترکیبات مخصوص محافظت از موهای رنگ‌شده، هوای گیسوان کمند خود را داشته باشید. برلیان سبز امیدوار است که با مطالعه مقاله ((دانستنی های ضروری در مورد شناخت و استفاده از رنگ مو )) با دنیای رنگ و انتخاب رنگ و سبک های رنگ کردن مو به خوبی آشنا شده و با دانش بهتری اقدام به خرید رنگ مو نمایید.

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *