مقاله, مو

نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟

نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟

نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟ اگر از جمله افرادی هستید که برای موی خود از نرم کننده ی مو استفاده می کنید توصیه می کنیم این مقاله را به طور کامل مطالعه نموده تا نکاتی تازه و مفید در مورد نرم کننده ها کسب کنید. ما در این مقاله می کوشیم که شما را به طور کامل با نرم کننده های مو و اثری که بر روی مو دارند آشنا کنیم. همچنین در مورد ویژگی های یک نرم کننده ی مو با کیفیت مطالبی را برای شما بیان خواهیم کرد.

نرم کننده مو چیست؟

نرم کننده مو یک محصول مراقبت از مو است که برای بهبود حس، ظاهر و حالت پذیری مو استفاده می شود. هدف اصلی آن کاهش اصطکاک بین رشته‌های مو است تا امکان برس زدن یا شانه کردن نرم‌تر را فراهم کند، که در غیر این صورت ممکن است باعث آسیب به پوست سر و مو شود. یک نرم کننده مو باعث می شود شانه زدن مو لذت بخش بوده و حس بهتر پیدا کنید. بعضی از نرم کننده های مو دارای فواید مختلف دیگری مانند ترمیم مو، تقویت، یا کاهش دو شاخه شدن مو می باشند.

نرم‌کننده‌ها در طیف گسترده‌ای از اشکال از جمله مایعات چسبناک، ژل‌ها و کرم‌ها و همچنین لوسیون‌ها و اسپری‌ها در دسترس هستند. نرم کننده مو معمولاً بعد از شستن کامل مو استفاده می شود. بعضی از نرم کننده نیاز به آبکشی داشته و بعضی بدون نیاز به آبکشی می باشند.

تاریخچه نرم کننده های مو

در ادامه مقاله ی ( نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟ ) می خواهیم در مورد تاریخچه استفاده از نرم کننده های مو با شما صحبت کنیم. برای قرن ها، روغن های طبیعی برای حالت دادن به موهای انسان استفاده می شده است. یک نرم کننده محبوب در میان مردان در اواخر دوره ویکتوریا، روغن ماکاسار  Macassar oil بود. روغن ماکاسار یک روغن ترکیبی است که عمدتاً توسط مردان اروپای غربی در طول دهه 1800 و اوایل دهه 1900 به عنوان نرم کننده مو برای اصلاح و حالت دادن به موها استفاده می شد. اما این محصول کاملاً چرب و سنگین بود.

در آغاز قرن بیستم  عطرساز معروف فرانسوی ادوارد پینو محصولی را که برلیانتین نامیده بود در نمایشگاه 1900 یونیورسل در پاریس ارائه کرد. محصول او برای نرم کردن موهای مردان از جمله ریش و سبیل در نظر گرفته شده بود. از زمان اختراع محصولات اولیه Pinaud، علم مدرن صنعت نرم‌ کننده‌های مو را به گونه‌ای توسعه داده است که از سیلیکون، الکل‌های چرب و ترکیبات آمونیوم چهارتایی ساخته شده‌اند. این محصولات شیمیایی دارای مزایای حالت دهنده مو بدون احساس چربی یا سنگینی هستند.

چگونگی عملکرد نرم کننده

خارجی ترین لایه فولیکول مو کوتیکول نامیده می شود و عمدتاً از کراتین تشکیل شده است. این کوتیکول غنی از گروه های سیستئین است که اسیدی خفیف دارند. هنگامی که مو شسته می‌شود، این گروه‌ها می‌توانند پروتونه شوند و به موها بار منفی می‌دهند.

مواد تشکیل دهنده نرم کننده، به ویژه گونه های آمونیوم چهارتایی با بار مثبت، مانند کلرید behentrimonium یا پلیمرهایی که به عنوان Polyquaternium-XX شناخته می شوند، که در آن XX یک عدد دلخواه است، می توانند از طریق فعل و انفعالات الکترواستاتیکی به مو متصل شوند. پس از اتصال این ترکیبات اثرات متعددی دارند. ستون فقرات هیدروکربنی طولانی آنها به روان کردن سطح هر فولیکول مو کمک می کند، احساس زبری را کاهش می دهد و به شانه کردن کمک می کند.

پوشش سطحی گروه های کاتیونی به این معنی است که موها به صورت الکترواستاتیکی از یکدیگر دفع می شوند که باعث کاهش کلوخه شدن آنها می شود. این ترکیبات همچنین می توانند به عنوان عوامل ضد الکتریسیته ساکن عمل کنند که به کاهش وز کردن کمک می کند.

عناصر موجود در یک نرم کننده و عملکرد آن

مواد تشکیل دهنده یک نرم کننده بسته به برند آن بسیار متفاوت می باشد. اما به طور کلی آنچه که در یک نرم کننده استفاده می شود شامل موارد زیر می باشد.

اسیدی کننده ها

اسیدی کننده ها یا تنظیم کننده های اسیدیته که PH نرم کننده را در حدود 3.5 حفظ می کنند. در تماس با محیط اسیدی، سطح پوسته‌دار مو تا حدی سفت می‌شود، زیرا پیوندهای هیدروژنی بین مولکول‌های کراتین تقویت می‌شوند.

عوامل ضد الکتریسیته

عوامل ضد الکتریسیته ساکن که به مو متصل می شوند و استاتیک را کاهش می دهند، می توانند شامل پلیمرهای کاتیونی مانند Polyquaternium-10 و Guar Hydroxypropyltrimonium Chloride باشند.

گره زدایی

گره زدایی که pH سطح مو را به عنوان اسیدی کننده یا با پوشش دادن آن با پلیمرها به عنوان براق کننده تغییر می دهند.

براق کننده ها

براق کننده ها، مواد شیمیایی منعکس کننده نور که به سطح مو می چسبند، که معمولاً شامل پلیمرها، سیلیکون ها، دایمتیکون یا سیکلوپنتاسیلوکسان می باشند.

روان کننده ها

روان کننده ها مانند الکل های چرب، پانتنول، دایمتیکون و غیره.

مرطوب کننده ها

مرطوب کننده هایی که نقش آنها حفظ رطوبت در مو می باشد.

روغن ها

روغن ها (EFAs – اسیدهای چرب ضروری)، که می توانند به موهای خشک/متخلخل کمک کنند تا نرم و انعطاف پذیرتر شوند. پوست سر یک روغن طبیعی به نام سبوم تولید می کند. EFA ها نزدیک ترین چیز به سبوم طبیعی هستند.

نگهدارنده ها

نگهدارنده هایی که محصول را از فساد میکروارگانیسم ها در طول عمر مفید محافظت می کنند.

بازسازی‌کننده‌ها

بازسازی‌کننده‌ها، معمولاً دارای پروتئین هیدرولیز شده هستند. نقش آنها ظاهراً نفوذ به مو و تقویت ساختار آن از طریق اتصال عرضی پلیمری است.

ضد آفتاب

ضد آفتاب، برای محافظت در برابر تخریب پروتئین و از دست دادن رنگ مو می باشد. در حال حاضر Benzophenone-4 و Ethylhexyl Methoxycinnamate دو ضد آفتابی هستند که بیشتر در محصولات مو استفاده می شوند. سینامیدوپیل تریمونیوم کلراید و تعدادی دیگر به میزان بسیار کمتری استفاده می شوند. ضدآفتاب‌های رایجی که برای پوست استفاده می‌شود، به دلیل اثرات بافت و وزن، به ندرت برای محصولات مو استفاده می‌شوند.

سورفکتانت ها

سورفکتانت ها – تقریباً 97 درصد موها از پروتئینی به نام کراتین تشکیل شده است. سطح کراتین حاوی اسیدهای آمینه با بار منفی است. بنابراین نرم کننده های مو معمولا حاوی سورفکتانت های کاتیونی هستند که به طور کامل شسته نمی شوند، زیرا انتهای آبدوست آنها به شدت به کراتین متصل می شود. سپس انتهای آبگریز مولکول های سورفکتانت به عنوان سطح موی جدید عمل می کند.

محافظ‌های حرارتی

محافظ‌های حرارتی، معمولاً پلیمرهای جاذب گرما، از موها در برابر گرمای بیش از حد، به عنوان مثال، سشوار کردن، اتوهای فرکننده یا غلتک‌های داغ محافظت می‌کنند.

امیدواریم تا به اینجا مطالب خوبی را در مورد نرم کننده های مو دریافت کرده باشید. در ادامه مقاله ی ( نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟ ) با ما باشید تا در مورد انواع نرم کننده های مو برای شما مطالبی را بیان نماییم.

انواع نرم کننده ها

  • نرم کننده موهای معمولی : این نوع از نرم کننده ها از شکنندگی و نازک شدن مو جلوگیری می کنند.
  • نرم کننده موهای خشک و آسیب دیده : دارای فرمول خاص و مناسب موهای دکلره، رنگ شده یا موهایی که بر اثر حرارت دادن های مداوم آسیب دیده اند می باشند
  • نرم کننده موهای چرب : در ساختار این نوع از نرم کننده ها چربی کمتری به کار رفته در نتیجه باعث چرب شدن مو نمی شوند.
  • نرم کننده موهای خشک و وز : در ساختار این نوع از نرم کننده ها از روغن زیتون و ویتامین E استفاده شده تا از وز شدن مو جلوگیری شود.
  • نرم کننده موی رنگ شده : این نوع از نرم کننده ها باعث تثبیت رنگ مو شده و باعث مات شدن و کدر شدن رنگ مو نمی شوند.
  • نرم کننده موهای فر و مجعد : در این نوع از نرم کننده ها از روغن های گیاهی برای نمدار کردن مو و جلوگیری از خشکی موی مجعد استفاده شده است
  • نرم کننده موهای نازک : این نوع از نرم کننده به گونه فرموله شده اند که باعث حجم دهندگی موی نازک شده و با آبرسانی و مرطوب کنندگی مناسب مو باعث پرحجم شدن مو می شوند.

ویژگی های یک نرم کننده موی باکیفیت

نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟

در این قسمت از مقاله ی ( نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟ ) می خواهیم ویژگی های یک نرم کننده موی باکیفیت را برای شما بیان کنیم.

نکاتی در مورد خرید و استفاده از نرم کننده مو 

نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟

اکنون و در ادامه مقاله ی ( نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟ ) نکاتی در مورد خرید و استفاده از نرم کننده مو را برای شما بیان خواهیم کرد. البته قابل ذکر است که فروشگاه اینترنتی برلیان سبز در مجموعه بی نظیر و کمیاب خود بهترین نرم کننده های مو را از برترین برند ها گردآوری کرده است. کافیست به صفحه نرم کننده مو رفته تا با انواع محصولات ما از نزدیک آشنا شوید.

  • همیشه نرم کننده مو را از فروشگاه های معتبر خریداری نمایید.
  • هنگام خرید نرم کننده به جنس موی خود توجه کنید.
  • قبل از استفاده از نرم کننده آب اضافی مو را بگیرید.
  • برای موهای مجعد از نرم کننده های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کنید.
  • برای شروع نرم کننده را به انتهای مو بزنید و بعد به قسمت های بالاتر
  • برای شانه مو از شانه ای با دندانه های درشت استفاده کنید.
  • از قرار دادن نرم کننده بر روی ریشه مو و پوست سر خودداری کنید.
  • هنگام استفاده از نرم کننده به خاصیت آبکشی بودن یا نبودن آن دقت کنید.
  • برای حفظ مو در هنگام شنا از نرم کننده های مقاوم در برابر آب استفاده کنید.

نرم کننده های موی برلیان سبز

در این قسمت شماری از نرم کننده های موی برلیان سبز را برای شما نام خواهیم برد. برای آشنایی بیشتر می توانید بر روی لینک های موجود در متن کلیک کرده و وارد صفحه نرم کننده شوید. ما در مورد هر یک از محصولات به صورت کامل و درست توضیحاتی را ارائه داده ایم.

صحبت پایانی

امیدواریم مطالعه مقاله ی ( نرم کننده مو چیست و یک نرم کننده خوب مو چه ویژگی هایی دارد؟ ) برای شما مفید واقع شده باشد. بسیار خوشحال می شویم اگر نکته یا مطلبی از قلم افتاده در قسمت نظرات ما را آگاه سازید.

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *