مقاله, مو

اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ مو دارد؟

اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ مو دارد؟

اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ مو دارد؟ موضوعی است که امروز در برلیان سبز قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم. به احتمال زیاد بارها بارها کلمه ی اکسیدان را شنیده اید. اما آیا به واقع می دانید اکسیدان چیست؟ با درصد های اکسیدان چقدر آشنا هستید؟ تا به حال به این فکر کردید که بدون اکسیدان موی خود را رنگ کنید؟ به نظرتان امکان دارد؟ آیا تا به حال شده که از نتیجه نهایی رنگ موی خود راضی نباشید و بعد متوجه شوید که به خاطر ترکیب نادرست اکسیدان و رنگ بوده و یا اینکه درصد اکسیدانی که انتخاب کرده بودید درست نبوده؟ و بلاخره در مورد درصد اکسیدانها چقدر اطلاع دارید؟ اینها همه سوالاتی است که ما در این مقاله سعی داریم به آنها پاسخ دهیم. امیدواریم در پایان مقاله به جواب تمام سوالات خود رسیده باشید.

اکسیدان چیست؟

اکسیدان مو داری هیدروژن پروکساید است و به بازکردن کوتیکول مو کمک می‌کند تا رنگ به عمق موها نفوذ کند و ماندگاری بیشتری داشته باشد. برای روشن کردن یا رنگدهی به موها، اکسیدان با رنگ مو یا دکلره ترکیب می‌شود. هنگام رنگ کردن مو استفاده از اکسیدان ضروری است و بدون استفاده از اکسیدان رنگ مو هیچ اثری ندارد. مقدار هیدروژن پروکساید اکسیدان، ولوم آن را تعیین می‌کند. هر چه قدر درصد اکسیدان بیشتر باشد روشن کنندگی آن هم بیشتر است. اکسیدان در واقع یک ماده شیمیایی است که به رنگ مو فرصت می‌دهد تا بتواند روی تغییر رنگدانه‌های موی شما اثربخشی لازم را داشته باشد. در واقع اگر فرآیند رنگ مو را یک فرآیند شیمیایی در نظر بگیرید، اکسیدان نقش کاتالیزور را در این فرآیند ایفا می‌کند.

کاربرد اکسیدان در پروسه رنگ کردن مو

انواع اکسیدان 

اکنون که با واژه اکسیدان و چگونگی عملکرد آن در روند رنگ کردن مو آشنا شدید می خواهیم در مورد انواع اکسیدان مطالبی را بیان کنیم. حتما هنگام خرید اکسیدان با عباراتی چون 3%، 6% ،9% ، 12% یا ولوم 10، 20، 30، 40 برخورد کرده اید. احتمالا فروشنده از شما سوال کرده که بین شماره های یک تا سه کدام شماره های اکسیدان را می خواهید. آیا تا به حال به این فکر کرده اید این درصد ها چه تفاوتی دارند و هر یک در پروسه رنگ کردن مو چه نقشی دارند.

باید بگوییم درصد بندی و شماره بندی اکسیدان ها بر حسب مقدار هیدروژن پروکساید موجود در آنهاست. اکسیدان‌ها از 3% تا 12 % دسته‌بندی می‌شوند. توجه داشته باشید که اکسیدان 3%  ضعیف‌ترین نوع اکسیدان و اکسیدان 12% قوی‌ترین نوع آن است. که حجم بیشتری از هیدروژن پروکساید دارد. هر چه میزان روشنی رنگ مویی که انتخاب کردید، بیشتر باشد، درصد اکسیدان نیز بالاتر خواهد رفت. در ادامه مقاله ی (اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ مو دارد؟ ) در مورد هر یک از انواع اکسیدان با شما به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

اکسیدان شماره 0/5 یا 3% یا ولوم 10

این اکسیدان دارای 3 درصد هیدروژن پروکساید است و برای تنُ دهی و رنگساژ مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که می‌خواهید رنگ موی تیره‌تر از رنگ موی فعلی خود انتخاب کنید، این اکسیدان بهترین گزینه است چرا که یک درجه موها را تیره می‌کند و برای تیره کردن موها استفاده می‌شود. این اکسیدان مناسب‌ترین گزینه برای موهای نازک و کم پشت است. اگر قصد ندارید رنگ پایه موهایتان را تغییر دهید و رنگی را انتخاب کردید که هم پایه رنگ فعلی موهایتان است، این اکسیدان مناسب شما است. بسیاری از رنگ‌ها را می‌توان با اکسیدان 10 حجمی یا همان ولوم 10 استفاده کرد. این نوع اکسیدان کمترین آسیب را به موها وارد می‌کند، چون تنها کوتیکول مو را باز می‌کند تا مولکول‌های رنگ مو برای ماندگاری بیشتر وارد کورتکس مو ‌شوند.

اکسیدان شماره 1 یا 6% یا ولوم 20

اکسیدان شماره 1 یا 6% یا ولوم 20 دارای 6 درصد هیدروژن پروکساید است و یک تا دو درجه رنگ موها را روشن‌تر می‌کند. این اکسیدان برای رنگ موی ثابت و موقت استفاده می‌شود و یکی از محصولات محبوب برای رنگ کردن موهای سفید است. اگر بیشتر از نیمی از موهایتان سفید است، برای پوشش 100 درصدی این موهای سفید به اکسیدان ولوم 20 در کنار یک رنگ موی ثابت نیاز دارید. اما اگر می‌خواهید تمام موهای سفید را نپوشانید و موهای سفیدتان ظاهری مانند هایلایت داشته باشد، از اکسیدان ولوم 10 استفاده کنید. همچنین می‌توانید از اکسیدان ولوم 20 به همراه دکلره برای روشن‌تر کردن موهای بلوند طبیعی و ایجاد ظاهری زیباتر استفاده کنید. این اکسیدان اثر خوبی بر موهای پرپشت و ضخیم دارد.

  • مناسب برای رنگ کردن ابرو
  • مناسب برای هایلایت مو در فویل
  • مناسب برای رنگ کردن ریشه ها
  • پوشش دهی خوب برای موی سفید
  • مناسب برای موهای سفید و دکلره موی بلوند و دکوپاژ
  • مناسب تکنیک‌های رنگ موی ملایم مانند آمبره و سامبره
  • مناسب برای رنگ زدن در خانه به علت داشتن ریسک کمتر

اکسیدان شماره 2 یا 9% یا ولوم 30

اکسیدان شماره 2 یا 9% یا ولوم 30 دارای 9 درصد هیدروژن پروکساید است و 3 تا 4 درجه موها را روشن‌تر می‌کند. این اکسیدان قوی است و نمی‌توان آن را برای موهای نازک و کم پشت استفاده کرد چون باعث آسیب به موها می‌شود. این اکسیدان برای رنگ کردن موهای سفید مناسب است. اگر موهایتان آسیب‌دیده نیست و رنگ موی روشن‌تر با ماندگاری بالاتر می‌خواهید، اکسیدان 30 حجمی یا ولوم 30 گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. اگر موهایتان منافذ کمتری دارد، اکسیدان ولوم 30 اثر بهتری برایتان دارد، چرا که موهایتان به طور طبیعی به رنگ مقاومتر است.

اکسیدان شماره 3 یا 12% یا ولوم 40

اکسیدان شماره 3 یا 12% یا ولوم 40 این اکسیدان حاوی 12 درصد هیدروژن پروکساید است و موها را تا 8 درجه روشن می‌کند. این نوع اکسیدان فقط برای روشن کردن مو استفاده می‌شود. چون این اکسیدان قوی ترین نوع اکسیدان است، به دلیل خطر سوختن مو و پوست کف سر استفاده از آن در خانه توصیه نمی‌شود. اگر فکر می‌کنید برای رسیدن به رنگ موی دلخواه باید از این اکسیدان استفاده کنید، رنگ کردن موی خود را به دست یک متخصص حرفه‌ای رنگ مو بدهید.

امیدواریم تا به اینجا از مطالعه مقاله ی (اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ مو دارد؟ ) خسته نشده باشید. در ادامه مطلب شما را با کاربرد اکسیدان برای رنگ موهای مختلف و همچنین اکسیدان رنگی آشنا خواهیم کرد.

کاربرد اکسیدان 

  • رنگ موی روشن : اکسیدان 9% یعنی اکسیدان شماره 2 یا ولوم 30
  • رنگ موی تیره : اکسیدان 6% یا همان اکسیدان شماره 1 یا ولوم 20
  • برای موهای سفید : اکسیدان 6% یا همان اکسیدان شماره 1 یا ولوم 20
  • برای ترکیب با پودر دکلره : اکسیدان 12% یا شماره 3 یا ولوم 40

اکسیدان رنگی چیست؟

اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ مو دارد؟

 

 

اکسیدان رنگی در بهتر و شفاف تر شدن رنگ بسیار موثر می باشد. این نوع اکسیدان رنگهای ناخواسته را سریع تر خنثی کرده تا به رنگ مورد نظر برسید. همچنین اکسیدان رنگی به دوام رنگ نیز کمک می کند. اکسیدان های رنگی شامل انواع رنگ سرد و گرم مانند قرمز، بنفش، آبی، سورمه‌ای، زرد، زرشکی، زیتونی، قهوه‌ای و شکلاتی می باشد. وقتی ما رنگی را با اکسیدان رنگ خودش استفاده کنیم، مشاهده می‌کنیم که رنگ مو شفاف‌تر و زیباتر خواهد شد. در واقع اکسیدان رنگی هم برای خنثی کردن و هم تشدید رنگ مصرف میشود.

به طور مثال در رنگ های بنفش از اکسیدان بنفش و رنگ های زیتونی را با اکسیدان زیتونی و اکسیدان قرمز را برای رنگ هایی که پیگمنت شرابی و قرمز دارند استفاده می نماییم. از ویژگی های دیگر اکسیدان رنگی می توان ایجاد براقیت ،جلوگیری از بوی بد ، لطافت و سرعت رنگ پذیری نیز اشاره کرد.  در ادامه مقاله ی (اکسیدان چیست و چه کاربردی در رنگ مو دارد؟ ) در مورد کاربرد هر کدام از رنگ ها برای شما صحبت خواهیم کرد.

  • اکسیدان سبز : برای رنگهای شرابی ،مسی ، شکلاتی و خنثی کردن قرمزی موها در رنگساژ
  • اکسیدان آبی : برای سری رنگهای سرد و رنگ هایی که پیگمنت آبی دارد مثل رنگهای خاکستری ، نقره ای ، سری دودی ، رنگهای مشکی ، پر کلاغی ، بلوبلک ، لاجوردی
  • اکسیدان بنفش : برای رنگ هایی که تناژ بنفش دارند و برای شارژ دکلره و خنثی کردن زردی موها
  • اکسیدانهای زرد : برای سری رنگ های عسلی، نسکافه ای ،کنفی و طلایی

ویژگی های اکسیدان رنگی 

نسبت اکسیدان به رنگ مو

مقدار اکسیدانی که برای رنگ کردن مو و حجم مو مورد استفاده قرار می‌گیرد بسیار مهم است. اگر این نسبت‌ها به خوبی انتخاب نشود، ممکن است مو بسوزد یا تناژ قرمز رنگی ایجاد شود. بنابراین برای تعیین نسبت صحیح اکسیدان به رنگ به نکات زیر توجه نمایید.

  • رنگ و واریاسیون را در یک کاسه غیر فلزی ریخته و بافت رنگ را کاملا باز میکنیم خوب با برس به هم زده و بعد اکسیدان را اضافه کنید و دوباره رنگ و اکسیدان را خیلی خوب با هم ترکیب میکنیم تا ذرات رنگ در اکسیدان حل شود و رنگ گوله گوله نباشد.
  • در ترکیب رنگ مو با اکسیدان ،حجم مو و بلندی آن و مقدار رنگ مو را در نظر بگیرید ، غلظت مخلوط اکسیدان و رنگ باید مانند ماست باشد نه خیلی رقیق نه خیلی سفت.
  • میزان اکسیدان در مورد برند های مختلف متفاوت است و معمولا بر روی تیوپ، اندازه آن ذکر می‌گردد.

عبارت 1 : 2 روی بروشور رنگ یعنی یک تیوپ رنگ باید با دو برابر اکسیدان مخلوط شود.

عبارت 1 : 1 یعنی یک تیوپ رنگ باید با حجم مساوی اکسیدان مخلوط شود.

اگر روی جعبه چیزی ننوشته شده و نمی دانید با چه نسبتی ترکیب کنید. بهتر است که میزان اکسیدان 1 تا 1/5 برابر رنگ مو باشد.

  • بهتر است که مارک رنگ مو و اکسیدان خود را از یک برند استفاده نمایید زیرا فرمولاسیون آن ها طوری است که با هم هم پوشانی بهتری دارند یعنی اگر مارک رنگ مو و اکسیدان شما از یک برند باشد دوام رنگ مو و نتیجه رنگ موی شما خیلی بهتر خواهد بود.

میزان اکسیدان برای دکلره

اکسیدان 6 درصد (شماره 1) : این اکسیدان برای دکلره کردن موهای صورت و بدن و هایلایت و دکلره موهای بسیار نازک بکار برده می‌شود.

اکسیدان 9 درصد (شماره 2) : این اکسیدان برای هایلایت و دکلره کردن مو با جنس معمولی (مویی که نه خیلی نازک و نه خیلی ضخیم باشد) کاربرد دارد.

اکسیدان 12 درصد (شماره 3) : این اکسیدان برای هایلایت و دکلره کردن موهای خیلی ضخیم و موهای تیره‌ای که نسبت به دکلره واکنش کمتری دارند، استفاده می‌شود.

چند ترفند برای تثبیت رنگ مو بعد از دکلره

  • برای اینکه بعد از دکلره رنگ ثابت بماند طبق کاتالوگ‌ رنگ ، هر پایه ای که مشتری انتخاب می کند. شما باید بیس مو را برای آن پایه و رفله آماده کنید. این کار با رساندن مو به پایه مناسب انجام میشه و بعد از آن ترکیب رنگ و اکسیدان متناسب با رنگ می باشد.
  • پایه دکلره از رنگ انتخابی دو درجه روشن تر باشد. برای مثال : رنگ انتخابی هفت بژ ، دکلره باید دو درجه روشنتر باشد که بر این اساس پایه مورد نظر 9 می شود.
  •  ترکیب رنگ متناسب با رنگ اصلی باید یک تا دو درجه تیره تر از رنگ انتخابی باشد. برای مثال : بژ رفله رنگ اصلی است که مقدار آن باید سه چهارم باشد و با رنگ هم خانواده یا هارمونی به میزان یک چهارم و همچنین رنگ اصلی برای برگرداندن پیگمنتهای از دست رفته مو به میزان یک چهارم اضافه شود.
  • در مواقعی که نیاز به خنثی کردن رنگ مو هست از رنگ به جای واریاسیون استفاده کنید.
  • در مرحله شستشو از محصولی استفاده کنید که عمل اکسیداسیون متوقف و فلس مو بسته شود. برای مثال :  از شامپو تثبیت رنگ بعد از رنگ و‌ ماسک ویتامینه و همچنین ویالهای تثبیت کننده رنگ مو برای مرحله نهایی استفاده کنید.

انواع اکسیدان در برلیان سبز 

فروشگاه اینترنتی برلیان سبز در مجموعه بی نظیر و با کیفیت خود اکسیدان هایی باکیفیت بالا از برندهای بسیار معتبر و صاحب نام گردآوری کرده است. شما می توانید با کلیک بر روی کلمه اکسیدان می توانید با مشاهده تمام محصولات ما نسبت به محصول انتخابی خود اطلاعات بیشتری را کسب نمایید. بعضی محصولات ما به شرح زیر می باشد.

 

  • اکسیدان حرفه ای رنه بلانش 6% و 9% در حجم 100 میل
  • اکسیدان پادینا 4 لیتری 3% ، 9% و 12%
  • کرم اکسیدان آتوسا  در حجم 750 میل 6%، 9% و 12%
  • اکسیدان ایتالی رژ 9% شماره 2 ولوم 30 1000 میل و 180 میل
  • اکسیدان کلینیک در حجم 150 و 1000 میل با درصد های 6% و 9% و 12%
  • کرم اکسیدان آکوارلی در حجم 150 و 1000 میل با درصد های 3% و 6% و 9% و 12%
  • کرم اکسیدان بس در حجم 120 و 1000 میل با درصد های 6% و 9% و 12%
  • کرم اکسیدان توژورس ترند در حجم 150 و 1000 میل با درصد های 3% و 6% و 9% و 12%
  • کرم اکسیدان و دکلره گاما در حجم 150 میل و با درصدهای 6% و 9%
  • کرم اکسیدان گیاهی فورگرلز در حجم های 180 و 1000 میل و 4 لیتری با درصد های 6% و 9% و 12%
  • کرم اکسیدان کلاینر در حجم 60 میل دارای درصد های 6% و 9%
  • کرم اکسیدان دیلنزو ولوم 30 9% در حجم های 1000 میل و 150 میل
author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *