مراقبت مو, مو

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟ این موضوعی است که قصد داریم امروز در مورد آن با شما صحبت کنیم. همانطور که می دانید مقابله با موهای چرب می تواند خسته کننده باشد. موهای خود را می شویید، خشک می کنید و حالت می دهید و در عرض چند ساعت، می تواند صاف و سست شود. موهای چرب ممکن است چرب به نظر برسند و حتی ممکن است پوست سر شما را تحریک کنند. اگر با پوست سر چرب و موهای چرب سر و کار دارید، چند کار وجود دارد که می توانید برای کاهش میزان چربی تولید شده در پوست سر خود انجام دهید. ما در این مقاله بهترین اطلاعات را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

چرا موها چرب می شوند؟

وقتی موهای شما چرب است، دلیل آن خود مو نیست. موهای شما نمی توانند روغن بسازند. در عوض، روغن از غدد چربی روی پوست سر شما می آید. پوست شما پوشیده از منافذ ریز است که فولیکول های مو نیز نامیده می شوند. فولیکول های موی شما ریشه و رشته مو را در داخل احاطه کرده است. بیشتر این فولیکول های مو حاوی غدد چربی هستند، غددی که چربی تولید می کنند. این غدد چربی پوست و مو را سالم و مرطوب نگه می دارند. آنها همچنین به جلوگیری از عفونت های پوستی کمک می کنند.

گاهی اوقات، این غدد چربی بیش از حد تولید کنند و باعث چربی پوست و مو شوند. چند چیز مختلف وجود دارد که می تواند باعث تولید بیش از حد چرب شدن مو می شود، از جمله :

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

  • تغییر هورمون ها

غدد چربی شما توسط هورمون ها کنترل می شوند و زمانی که این هورمون ها تغییر کنند، غدد شما ممکن است چربی بیشتری تولید کنند. این امر به ویژه برای افرادی که در دوران بلوغ هستند یا برای افرادی که از داروهای هورمونی مانند کنترل بارداری استفاده می کنند، رایج است .

  • ژنتیک

برخی از افراد فقط با غده هایی متولد می شوند که چربی بیشتری تولید می کنند، درست مانند برخی از افراد با غده هایی که کمتر تولید می کنند و منجر به خشکی پوست و مو می شوند.

  • رطوبت

آب و هوا می تواند بر ظاهر و احساس موهای شما تأثیر بگذارد. در محیط‌های مرطوب، رطوبت کمتری از پوست شما تبخیر می‌شود، که می‌تواند منجر به احساس سنگینی موهای شما شود.

  • استرس 

استرس می تواند بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارد و باعث شود منافذ شما چربی بیشتری بسازند.

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

علائم موی چرب

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

علائم موهای چرب معمولاً ظاهر و احساس موهای شما را شامل می شود. موهای شما ممکن است چرب یا براق به نظر برسد. ممکن است در لمس احساس سنگینی یا سنگینی و چربی داشته باشید. غدد چربی بیش از حد روی پوست سر نیز می توانند باعث خارش و تحریک پوست سر شوند.

آیا موهای چرب سالم است؟

موهای چرب به طور پیش فرض سالم یا ناسالم نیستند. افرادی که پوست سرشان چرب است می توانند موهای سالم یا موهای خشک و شکننده داشته باشند. موهای شما برای سالم بودن به روغن نیاز دارند، اما چربی بیش از حد می تواند منجر به تجمع روی مو و پوست سر شود.

پوست چرب همچنین ممکن است به بیماری به نام درماتیت سبورئیک کمک کند. درماتیت سبورئیک وضعیتی است که در آن پوست شما ملتهب و خارش می کند و باعث پوسته پوسته شدن پوست می شود. شوره سر نوعی درماتیت سبورئیک است. پوست سر چرب می تواند منجر به شوره سر ناشی از قارچ مخمر مانند مالاسزیا شود.

این قارچ از روغن روی پوست سر شما تغذیه می کند. شوره سر نیز ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که پوست سر چرب است و چربی اضافی شروع به تحریک پوست می کند و منجر به خارش پوست سر، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست می شود.

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

درمان موهای چرب

اگر می خواهید موهای چرب خود را درمان کنید، چندین کار وجود دارد که می توانید برای کمک به کاهش چربی اضافی انجام دهید. مراقبت از موهای چرب شامل انتخاب محصولات مناسب و استفاده صحیح از آنها و همچنین مراقبت از پوست سر است. شامپو زدن مناسب یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای موهای چرب انجام دهید. برخی از این نکات را امتحان کنید :

  • افزایش دفعات شستشو

موهای چرب ممکن است نیاز به شستشوی یک روز در میان یا حتی هر روز داشته باشند. شامپو زدن به حذف چربی اضافی، مواد زائد و محصولات باقی مانده از پوست سر کمک می کند.

  • کم کردن دفعات شستشو

اگر هر روز یا یک روز در میان موی خود را می شویید ولی همچنان چرب هست، شاید ارزش این را داشته باشد که با دفعات شستشوی خود بازی کنید. شستشوی بیش از حد می تواند روغن طبیعی پوست سر شما را از بین ببرد. این ممکن است باعث شود که روغن بیشتری برای آبرسانی مجدد تولید کند. پس این بار دفعات شستشو مو را کم کنید.

  • انتخاب یک شامپو مناسب

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

روی یک شامپو با کیفیت خوب که برای موهای چرب ساخته شده است سرمایه گذاری کنید تا به کاهش چربی روی پوست سر و تارهای شما کمک کند. فروشگاه اینترنتی برلیان سبز در مجموعه بی نظیر خود بهترین شامپوهای مناسب موی چرب را ارائه کرده است.

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

  • به درستی شامپو بزنید.

ممکن است موهای خود را به اشتباه بشویید و در نهایت با پوست سر چرب و موهای آسیب دیده مواجه شوید. برای شستشوی صحیح موهای خود، مقدار کمی شامپو را به آرامی روی ریشه و پوست سر خود بمالید. از استفاده از ناخن یا ایجاد اصطکاک غیر ضروری روی تارها خودداری کنید. شستشوی تهاجمی می تواند پوست سر شما را تحریک کرده و باعث شود که روغن بیشتری تولید کند.

  • آبکشی صحیح و دقیق مو

موهای خود را به خوبی آبکشی کنید تا از باقی ماندن اثر صابون جلوگیری کنید. این باقیمانده می تواند پوست سر شما را بیشتر تحریک کند و کثیفی و چربی بیشتری را جذب کند.

  • استفاده از شامپوی خشک

شامپوهای خشک روغن و چربی را بدون نیاز به شستن موهایتان جذب می کنند. شامپو خشک راه خوبی برای جلوگیری از چرب به نظر رسیدن موهای شما بین شستشو، بعد از تمرین و در هوای مرطوب است. از آنجایی که شامپوی خشک می تواند باعث تجمع و تحریک پوست سر شود، از آن برای چند روز متوالی استفاده نکنید و هر دو روز یکبار موهای خود را زیر دوش شامپو بزنید.

  • دقت در انتخاب محصولات جانبی مراقبت از مو
    • حالت دهنده مخصوص موی چرب. حتی موهای چرب هم نیاز به رطوبت دارند.
    • از یک نرم کننده ملایم برای انتهای موهای خود استفاده کنید نه روی پوست سر.
    • اگر از ماسک مرطوب کننده روی موهای خود استفاده می کنید، آن را کاملا آبکشی کنید.

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

  • اجتناب از درخشان کننده مو

اگر موهایتان چرب است، به خصوص اگر موهایتان خیلی ظریف است، از محصولاتی که به موهایتان درخشندگی می بخشد، اجتناب کنید. این می تواند موها را چرب تر و سنگین تر نشان دهد.

  • استفاده از برس تمیز

یک برس کثیف موهای شسته شده را به حالت اول برمی گرداند. برس شما می تواند مملو از محصولات حالت دهنده، روغن ها و مواد اولیه باشد که می تواند بلافاصله پس از شستن موها را کثیف کند. ابزارهای حالت دهنده خود را با شامپوی شفاف کننده یا صابون ملایم تمیز کنید. به همین ترتیب، پس از هر بار برس زدن، برس خود را کاملا تمیز کنید تا برس شما عاری از چربی و کثیفی باشد.

  • دوری از محصولات دارای سیلیکون

بسیاری از محصولات، از جمله شامپوها، نرم کننده ها، کرم ها و محصولات حالت دهنده، حاوی سیلیکون برای کمک به صاف کردن مو و افزایش درخشندگی هستند. علاوه بر افزودن براقیت اضافی که می‌تواند بسیار شبیه چربی به نظر برسد، سیلیکون‌ها می‌توانند روی موها جمع شوند و آن‌ها را کثیف، چرب و سنگین جلوه دهند. سیلیکون ها همچنین می توانند از ورود رطوبت مفید به ساقه مو جلوگیری کنند. سیلیکون های رایج در محصولات مو می تواند شامل موارد زیر باشد:

    • دایمتیکون
    • سیکلومتیکون
    • آمودیمتیکون

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

  • شستشوی مو بعد از پوشیدن کلاه یا کلاه ایمنی

کلاه، کلاه ایمنی، روسری و هدبند می توانند روغن را پخش کنند و گرما را به دام بیندازند. عوارض استفاده از این محصولات را با شستشوی سریع از بین ببرید. از کلاه ابریشمی برای به حداقل رساندن آسیب ها استفاده کنید.

  • از دست زدن زیاد و بازی کردن دائم با مو پرهیز کنید.

برس زدن و دست زدن مکرر موها می تواند غدد چربی را تحریک کند. می تواند روغن های پوست سر را به سمت تارها بکشد. یا اینکه روغن دست به مو اضافه شود. اگر مرتباً در حال چرخاندن موهای خود، سر خاراندن و کشیدن انگشتان بین موهایتان هستید، سعی کنید دستان خود را از سر خود دور نگه دارید تا ببینید آیا این کار به کاهش چربی شما کمک می کند یا خیر.

عقب کشیدن مداوم موهایتان می تواند باعث شود که چربی پوست سرتان سریعتر پخش شود و موهایتان چرب تر به نظر برسد. اجازه دهید موها حالت طبیعی خود را داشته و دائم به موها دست نزنید.

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

مراقبت از پوست سر

از آنجایی که پوست سر شما غدد تولید کننده چربی دارد، افرادی که موهای چرب دارند باید مراقبت بیشتری از پوست سر خود داشته باشند. تحریک بیش از حد می تواند فولیکول های مو را تحریک کند و باعث شود آنها چربی بیشتری تولید کنند.

وقتی صحبت از مراقبت از پوست سر می شود لازم است این نکات را رعایت کنید :

  • برس زدن زیاد مو ممنوع

در حالی که باید موهای خود را در صورت نیاز برس بزنید، برس زدن بیش از حد می تواند باعث شود فولیکول های مو چربی بیشتری تولید کنند.
هنگامی که موهای خود را با حوله خشک می کنید، از مالیدن شدید آن به پوست سر خودداری کنید.

  • استفاده از حالت دهنده های برقی با حرارت بالا ممنوع

سشوار می تواند چربی اضافی را کاهش دهد، اما استفاده از سشوار خیلی داغ می تواند پوست سر شما را تحریک کند.

  • دقت در انتخاب محصولات مو

محصولات مو را با دقت انتخاب کنید. برخی از مواد ممکن است منجر به تحریک یا تجمع پوست سر شوند که می تواند موهای چرب را بدتر کند.
اگر هنوز موهای چرب دارید، با یک متخصص پوست صحبت کنید.

علت چرب شدن مو چیست؟ راهکار برطرف کردن چربی مو چیست؟

  • استفاده از محصولات مراقبت مو برلیان سبز

در فروشگاه اینترنتی برلیان سبز، انواع شامپو و محصولات مناسب موهای چرب از جمله ماسک ها، نرم کننده ها و حالت دهنده های مو ارائه شده است. با گشتی در سایت برلیان سبز به سادگی می توانید محصولات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت پیدا کنید، ما به شما اطمینان خاطر می دهیم که تمام محصولات فروشگاه برلیان سبز اورجینال و اصل بوده و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.