مقاله, مو

شناخت کامل کراتینه کردن مو به همراه مضرات و فواید آن

شناخت کامل کراتینه کردن مو به همراه مضرات و فواید آن

شناخت کامل کراتینه کردن مو به همراه مضرات و فواید آن عنوان موضوعی است که می‌خواهیم در مورد آن با شما صحبت کنیم. آیا می دانستید؟ موهای نامرتب، آسیب دیده می‌تواند شما را پیرتر نشان دهد! افراد با موهای زیبا توجه توام با تحصینی را به چهره خود جلب می کنند، در مقابل، افرادی که موهای نامنظم به همراه موخوره، خشکی مو و پف موی نامرتب دارند نه تنها نگاه توام با شماتت مخاطبین را خواهند داشت، بلکه این ظاهر نامرتب مو آنها را پیرتر از سن واقعیشان نشان خواهد داد.

شاید خودتان ندانید چرا دچار موخوره یا سستی مو شده‌اید، اما کمی که به عقب برگردید متوجه خواهید شد، سالها رنگ‌ کردن‌های مو به صورت همیشگی و غیر‌اصولی، حرارت دادن‌های بی‌رویه به مو، آرایش‌های سنگین مو، استفاده از شامپوها و نرم‌کننده‌های نامناسب و در آخر بی‌توجهی به سلامت مو موجب‌شده که موهایی شکننده و ضعیف داشته باشید. اما نگران نباشید ما اینجا هستیم تا روشی را بیان کنیم که با انجام اصولی و درست آن می‌توانید سلامت مو را بازیابید.

کراتین مو چیست؟

کراتین نوعی پروتئین سازنده مو ، پوست و ناخن بوده و نوعی که در ساختمان مو موجود می‌باشد آلفا کراتین است. وجود کراتین در مو باعث درخشش و صافی مو می‌شود. می‌توان گفت از نشانه‌های نبود کراتین در مو ، وز‌مو ، گره‌مو ، موخوره ،خشکی و کدرشدن مو می‌باشد. متخصصان مو به دنبال ابداع روشی هستند که بتوان به صورت مستقیم کراتین به موها تزریق کرد. اما فعلا یکی از روشهای اصولی برای رهایی از وز مو کراتینه کردن مو می‌باشد.

شناخت کامل کراتینه کردن مو به همراه مضرات و فواید آن

 کراتینه درمانی چیست؟

درمان کراتینه یک فرآیند شیمیایی است که موهای وز را صاف و درخشان می‌کند. کراتینه کردن مو را به عنوان یک روکش برای مو در نظر بگیرید. زمانی که کراتین مو کم شده یا به پایین‌ترین حد خود می‌رسد موها وز‌شده ، رطوبت و سایر عوامل محیطی به داخل نفوذ کرده، ساقه مو را متورم کرده و آن را ضخیم و وز می‌کند. با کراتینه کردن مو، کوتیکول مو را صاف کرده و آن را محکم می‌کنید، بنابراین از موخوره و شکستگی آن جلوگیری می‌شود.

کراتینه کردن مو مانند یک درمان ضد‌موخوره، ضد‌پیری و درمان آسیب استروئیدها بوده و موهایی سالم،صاف و شاداب را برای شما به ارمغان می‌آورد. زمانی که توسط رنگ و مواد شیمیایی مو حالت طبیعی خود را از دست می‌دهد، بهترین درمان برای آن کراتینه کردن مو می‌‌باشد.

کراتینه مو به روشی گفته می‌شود که طی آن موهای شما ظاهری صاف و درخشان پیدا کرده و سالم می‌شود. اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، کراتین پروتئینی است که به طور طبیعی در موها وجود دارد، این پروتئین تا زمانی که از رنگ و مواد شیمیایی استفاده نکرده‌اید، باعث صافی، نرمی و سلامت موها می‌شود. باید خاطرنشان کرد که قبلا افراد کمی از این روش برای برطرف کردن وز مو و ایجاد صافی مو استفاده می‌کردند، اما امروز سالن‌های بزرگی به این کار اختصاص داده شده‌اند.

انواع کراتین کردن مو 

  • کراتینه احیا‌کننده : در کراتینه احیا‌کننده، از موادی استفاده می‌شود که درصد ترمیم و احیای مو بیشتر از درصد صافی است. این روش به افرادی پیشنهاد می‌شود که موهای بسیار آسیب‌دیده و شکننده‌ای دارند و می‌خواهند موهایشان بیشتر احیا شود. به عبارت دیگر تمرکز روی ترمیم بافت مو، بیش از صافی ظاهری است.
  • کراتینه صافی : کراتینه صافی شامل صافی برزیلی و صافی ژاپنی می‌شود.
  1.  صافی ژاپنی موها فوق‌العاده صاف، لخت و ابریشمی می‌شوند و ماندگاری صافی مو مدت طولانی‌تری در حدود 6 ماه می باشد.
  2.  صافی برزیلی میزان لختی موها نسبتا کمتر بوده و ماندگاری آن نیز در حدود 4 ماه می‌باشد.

معمولا اکثر خانم‌ها به صافی برزیلی علاقه‌مند بوده و طرفداران این روش بیشتر می‌باشد. در مورد مدت ماندگاری هر کدام باید این نکته را بیان کرده که این یک قاعده کلی نیست و متناسب با مواد مصرفی و مراقبت از مو، این زمان متغیر می‌باشد.

چه کسانی نیاز به کراتین مو دارند؟

  • افرادی که موهایشان در اثر رنگ و دکلره سوخته است.
  • کسانی که موهایی مجعد و وز دارند و دوست دارند صاف بودن موی خود را تجربه کنند.
  • افرادی که درخشانی و صافی مو را بر اثر عوامل مختلفی چون استفاده از دستگاه های حرارتی از دست داده‌اند.

شناخت کامل کراتینه کردن مو به همراه مضرات و فواید آن

آشنایی با فرآیند کراتینه کردن مو 

مدت زمانی که طول می‌کشد تا کراتینه‌تراپی انجام شود، به فرمولی که آرایشگر استفاده می‌کند، همچنین به بافت موی شما و میزان موی شما بستگی دارد. این کار ممکن است بین دو تا چهار ساعت طول بکشد. وقتی وارد شدید، آرایشگر شما ابتدا موهای شما را می‌شوید. سپس آرایشگر درمان کراتینه را روی موهای خیس شما اعمال می کند و اجازه می‌دهد، مواد کراتینه هر تار را برای حدود نیم ساعت اشباع کند. در روش دیگر آرایشگر ابتدا موهای شما را سشوار می کشد و سپس درمان را اعمال می‌کند. بسیاری از مشتریان کراتینه کردن مو عقیده دارند، که این روش آنها را از موخوره در فصل تابستان نجات می دهد. به طور خلاصه فرآیند کراتینه کردن مو شامل مراحل زیر می‌شود.

  • در ابتدا موها با شامپوی مخصوصی به خوبی شستشو داده می‌شوند.
  • سپس مو را به قدری که درصدی رطوبت بر روی آن باقی بماند، خشک می‌کنند.
  • پس از آن موها را تقسیم‌بندی کرده و مو را با قلم مو به مواد کراتینه آغشته میکنند و سپس 20 دقیقه الی نیم ساعت صبر کرده تا مواد اثر نماید.
  • در مرحله آخر موها را با اتو موی سرامیکی اتو‌کشی می‌کنند.

انجام کراتینه کردن مو در خانه

برای بعضی این سوال پیش می آید که آیا می‌توانم این کار را در خانه انجام دهم؟ باید در جواب بگوییم :

از نظر فنی بله، اما انتظار نتایج سالن را نداشته باشید. برای این کار، ابتدا باید محصولات مناسب را بخرید . توجه داشته باشید، محصولات حرفه‌ای را برای مصارف خانگی خریداری نکنید، زیرا آنها به یک اپراتور مجرب برای استفاده ایمن نیاز دارند. بسیاری از درمان‌ها حاوی کلمه “کراتین” هستند، اما این به طور خودکار آنها را به “کراتین درمانی” تبدیل نمی‌کند. همه موها از “پروتئین‌های کراتین” ساخته شده اند، بنابراین محصولاتی که به نام کراتین نامگذاری شده اند کمیاب نیستند. برای به‌دست‌آوردن بهترین تجربه در خانه، به لیست مواد تشکیل‌دهنده محصولات نگاه کنید.

بسیاری از درمان‌های صاف‌کننده در واقع درمان‌های سیلیکونی شدید و حالت‌دهنده هستند. پس دستورالعمل ها را نگاه کنید. آیا آنها دستورالعمل های گسترده‌ای در مورد نحوه شستن، خشک‌کردن و صاف‌کردن موهای شما ارائه می دهند؟ اگر نه، احتمالاً یک محصول حالت‌دهنده استاندارد دارید و نه یک درمان کراتینه. حتی اگر یک درمان کراتینه واقعی بخرید، نتایج شما به اندازه نسخه سالن دوام نخواهد داشت. در جایی که درمان سالن می‌تواند چندین ماه طول بکشد، نسخه‌های خانگی پس از چند هفته از بین می‌روند.

خطرات کراتینه کردن مو

برای تولید مواد کراتینه مو، کراتینی که از بدن حیوانات می‌گیرند را با مواد دیگر از جمله فرمالدئید مخلوط شده تا به کراتین فعلی که در آرایشگاه ها  استفاده می‌شود تبدیل گردد. فرمالدئید یک ماده سرطان‌زا است، و اگرچه مقدار فرمالدئید آزاد شده در درمان کراتینه کم است، باید از آن اجتناب کنید، حتی اگر این روش در یک منطقه با تهویه مناسب انجام شود. همچنین فرمالدئید می‌تواند سبب انتشار گازهای سمی در هوا شود که برای سلامت مضر می‌باشد و حتی آرایشگران نیز در معرض خطر می‌باشند.

بهتر است در جلسه مشاوره برای کراتین درمانی فهرست مواد تشکیل‌دهنده را با آرایشگر خود در میان بگذارید. مطمئن شوید که درمان بدون فرمالدئید است یا حاوی فرمالدئید است. حتی اگر محصول فاقد فرمالدئید باشد، می‌تواند نگران‌کننده باشد.

خیلی بهتر است که به دنبال درمان‌های بدون فرمالدئید باشید. برخی ادعا می کنند که آنها به اندازه فرمالدئید موثر و ماندگار نیستند، اما بسیار ایمن‌تر هستند. به دنبال صاف کننده‌های دارای اسید گلیوکسیلیک باشید. درمان صاف‌کننده کراتین کراسیلک گلدول که از آن به‌ عنوان ماده فعال استفاده می‌کنتد عالی است زیرا پس از گرم‌شدن با آهن صاف‌کننده به گاز فرمالدئید تبدیل نمی‌شود.

شناخت کامل کراتینه کردن مو به همراه مضرات و فواید آن

آسیب‌های کاربرد فرمالدئید

  • تنگی نفس
  • تغییر خلق و خو
  • واکنش های آلرژیک
  • حالت تهوع و سردرد
  • ریزش یا سوختگی مو
  • خارش و سوزش چشم
  • شکستگی و آسیب مو
  • سرفه و خس خس سینه
  • تحریک گلو ، بینی و آبریزش بینی
  • خارش پوست و بثورات پوست و تاول در پوست سر

با موهای رنگ یا دکلره‌شده می‌توان عمل کراتینه مو را انجام داد؟

بله ، اما توصیه می‌شود از شامپو و نرم کننده بدون سولفات استفاده کنند. همچنین موهای خود را یک یا دو بار در هفته و فقط در صورت لزوم شامپو کنند و بهتر است هنگام دوش گرفتن، موهای خود را بدون شامپو با آب بشویید و سپس فقط از نرم‌کننده استفاده کنید.

در عمل دکلره مو در واقع رنگدانه‌های مو و همچنین بافت مو طبیعی تا حدی از بین می‌رود که در نهایت موجب خشکی مو می‌شود. نوعی از عملیات کراتینه کردن مو مخصوص موهای آسیب دیده ناشی از دکلره و رنگ مداوم است. در این نوع کراتینه بسته به عمق آسیب موها در چند نوبت عمل کراتینه کردن مو صورت می‌گیرد و با ویتامینه‌کردن مو باعث احیای مو می‌شود.

کراتینه کردن مو برای چه کسانی ممنوع است؟

  • زنانی که باردار هستند.
  • مادرانی که در دوران شیردهی به سر می‌برند.
  • خانم‌هایی که در دوره قاعده گی خود به سر می‌برند.

محصولات برلیان سبز برای کراتینه کردن مو 

  • پک کراتین مو آرتیزن Artizen Berzilian Keratin Kit
  • پک کراتین مو برزیل کاکائو کادیو Cadiveu Brasil Cacau Keratin Kit
  • کراتین بوتاکس مو K11 ارایبا Erayba Hydraker Keratin Hair Botox
  • ماسک کامل کراتین K10 هیدراکر HydraKer K10 keratin total mask
  • مایع کراتینه درمانی مو و حجم دهنده نلی Nelly Liquid Keratin Spray

کلام آخر

امیدواریم مقاله ی (( شناخت کامل کراتینه کردن مو به همراه مضرات و فواید آن )) برای شما مفید واقع شده باشد. این نوید را به شما می‌دهیم که در فروشگاه برلیان سبز مشاوران بسیار مجربی هستند که می‌توانند شما را در انتخاب مواد کراتینه مو و عمل کراتین کردن مو به خوبی راهنمایی کنند. همچنین خوشحال می‌شویم اگر تجربه‌ای در مورد کراتین کردن مو دارید، با ما در میان بگذارید.

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *