عطر, مقاله

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها ، عنوان موضوعی است که در این سری از قسمت رایحه های گوناگون عطر می خواهیم به آن بپردازیم. در قسمت های قبلی راجع به روایح چوبی، گلی و ادویه ای مطالبی را بیان کردیم و در این قسمت می خواهیم در مورد رایحه های مرکباتی و میوه ای، استفاده شده در عطر ها مطالبی را بیان کنیم. به طور عادی وقتی میوه ای را تناول می کنیم متوجه بوی تازگی و طراوت آن می شویم خواه سیب باشد یا انار ، بوییدن آنها برای ما نشاط آور می باشد.

 

انار 

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

انار Punica granatum یکی از میوه‌های درختی است که دانه‌هایی اغلب قرمز و گاهی سفید یا رنگ‌هایی بین آن دو دارد. این میوه بهشتی که در قرآن نیز از آن یاد شده بومی مناطق خاورمیانه، ایران، افغانستان، پاکستان، هیمالیا و شمال هند می‌باشد. آب انار دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به همین دلیل از این میوه بهشتی در زمینه تهیه دارو و انواع لوسیون و ماسک نیز استفاده می شود. پوست انار رایحه‌ای شیرین و دانه‌های آن رایحه‌ای تند، ترش و شیرین دارند که بسیار خوشبو و متمایز می باشد و مورد توجه بسیاری از طراحان عطر در دنیا بوده است. بوییدن رایحه انار شما را سرشار از نشاط و شادی خواهد کرد. و حس و حال خوبی  به شما خواهد داد. عطر Miss Dior Absolutely Blooming یکی از عطرهای مشهوری است که در ترکیبات آن از رایحه انار استفاده شده است.

سیب 

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

سیب Apple یکی از میوه هایی است که در دین ما نیز به بوییدن آن قبل از خوردن سفارش شده است. تحقیقات نشان داده بوییدن سیب فشار خون را کاهش می دهد. به طور کلی رایحه سیب حس کودکی، شادی، مهربانی و شادابی را برای فرد تداعی می کند. در عطرسازی از انواع رایحه های سیب استفاده شده است.

سیب سبز : از رایحه سیب سبز در عطر مشهور Amouage Journey استفاده شده است. رایحه سیب سبز تقریبا ترش، خنک و دلپذیر بوده و دارای ماندگاری بالایی می باشد. رایحه آن تنش و اضطراب را کاهش داده و آرامش خوبی به فرد خواهد داد. سیب سبز رایحه خنک‌تری نسبت به سیب قرمز و زرد دارد. از سیب سبز برای ساخت عود نیز استفاده می شود.

سیب قرمز : از رایحه سیب قرمز در ساخت عطر مشهور و معروف دیزل Only The Brave Tattoo استفاده شده است. سیب قرمز طبع گرم و تر دارد. سیب از جمله میوه هایی است که از رایحه ان در آروماتراپی استفاده می شود. از نظر اثر بوییدن مانند سیب سبز بوده و آرامبخش و روح افزا می باشد.

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

هلو

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

هلو یا Prunus Persica میوه آبدار درخت هلو بوده که دارای هسته‌ی سخت، گوشت زرد، صورتی یا نسبتاً سفید و پوستی مخملی می باشد. بیش از 700 نوع هلو وجود دارد و بعضی از آنها حتی به طور کامل گرد هستند. هلو بومی منطقه چین بوده و تقریبا هفتصد نوع آن در این کشور یافت می شود. برای چینی ها، هلو نماد طول عمر است، زیرا حتی قبل از رشد برگ شکوفا می شود. بعضی از گونه های هلو رایحه گرم و تند داشته و بعضی دیگر دارای رایحه ی متعادل تری می باشند. بویایی هلو باعث تقویت قلب شده و رایحه آن ضد افسردگی می باشد. همچنین استشمام بوی آن باعث تقویت اعصاب و رفع اضطراب می شود. از هلو در آروماترآپی و ساخت عود نیز استفاده می کنند.

گلابی

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

گلابی pear درختی گلدار از رده دولپه‌ای‌ها، از خانواده گلسرخیان درختی برگ‌ریز می‌باشد. گلابی در شرایط آب و هوایی مناطق سرد جهان قابل پرورش می باشد. چوب گلابی بویی به نسبت شیرین و غلیظ دارد و هنگامی که می سوزد، رایحه ای دودی و تقریبا تندی آزاد می کند که معمولا از آن به عنوان بوی شکوفه درخت گلابی یاد می کنند. از این چوب برای ساخت عود نیز استفاده می کنند. وقتی چوب گلابی سوزانده شود بوی میوه ای اعلا و فوق العاده ای را استشمام خواهید کرد. از رایحه گلابی در عطرهای معروفی چون LANCOME – La Nuit Tresor و LANCOME – La Nuit Tresor a la Folie استفاده شده است.

توت سیاه

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

توت سیاه، شاتوت Blackberry گونه ای درخت گل دار بوده که بومی منطقه آسیای جنوب غربی می‌باشد. این درخت عمری طولانی دارد و بعضاً دیده شده چند صد سال میوه دهد. میوه شاتوت بزرگتر از توت سفید است و رنگ آن قرمز تیره یا ارغوانی و مزه‌اش ترش و شیرین و مطبوع می باشد. از میوه شاتوت تهیه مربا استفاده می شود. از شاتوت برای درمان بعضی از بیماریها مانند فشارخون بالا، دیابت و اسهال خونی نیز استفاده می شود. از رایحه توت سیاه در عطر های معروفی چون Rose Essentielle بلغاری و J’adore دیور استفاده شده است.

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

آناناس

آناناس Ananas بومی منطقه آمریکای جنوبی، برزیل و پاراگوئه می باشد. کلمه آناناس برگرفته شده از عبارت ناناس است که به معنای میوه عالی می باشد و کلمه انگلیسی آناناس یعنی Pineapple به علت شباهت زیادی که به میوه کاج Pine دارد، ابداع شده است. آناناس گیاهی مقاوم است که رشد و میوه دادن آن به سه سال زمان نیاز دارد و از آن به بعد هر سال یک عدد میوه می دهد.

آناناس به دلیل داشتن رایحه ای بسیار محبوب و دلپذیر در صنعت عطرسازی بسیار کاربرد دارد. ار رایحه آناناس در عطرهای لوکس و گران استفاده می شود. استشمام رایحه آناناس موجب طراوت و تازگی در فرد شده و این رایحه به خوبی رایحه گل ها و میوه ها ترکیب می شود. رایحه غنچه آناناس هم جزو کمیاب ترین رایحه هاست که در عطرهای گران و خاص استفاده می شود. رایحه آناناس آبدار، شیرین و معطر، کمی ترش و دارای نتی میوه ای بر گرفته از میوه های استوایی می باشد. استشمام این رایحه طراوت و شادابی خوبی به همراه دارد.

پرتقال 

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

پرتقال Orange میوه از خانواده مرکبات بوده و متعلق به جنوب غربی هند و چین می باشد. پرتقال دارای رایحه ی شیرین و دلپذیر بوده و به علت قوی بودن معمولا در نت آغازین و میانی عطر استفاده می شود. بویایی رایحه پرتقال، باعث ایجاد طراوت و شادابی در فرد شده و  یادآور بهار و به شکوفه نشستن پرتقال می باشد. به طور کلی بوییدن عطر آن، باعث ضدعفونی شدن دستگاه تنفسی می گردد و خطر ابتلا به سرماخوردگی و عفونت های ویروسی را کاهش می دهد. از رایحه پرتقال در آروماتراپی نیز استفاده می کنند.

رایحه پرتقال اثر آرام بخش و ضد اضطراب داشته و افسردگی را درمان می کند. این رایحه  قابلیت ترکیب پذیری بسیار خوبی با دیگر مرکبات مانند لیمو، گرپ فروت، نارنگی، نارنج، دارابی و پرتقال خونی داشته و همچنین ترکیب پذیری خوبی با رایحه های دارچین، کندر، میخک، فلفل سیاه، چوب صندل و خس خس دارد. رد پای رایحه پرتقال را می توان در عطرهای مشهور و بسیار گران قیمت چون هرمس، بلغاری و جورجیو آرمانی یافت.

ترنج

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

ترنج Bergamot میوه‌ای از خانواده مرکبات می باشد. میوه ترنج به اندازه پرتقال و به رنگ زرد لیمویی و سبز بوده خوش عطر و بو می باشد. مزه میوه ترنج کمی تلخ‌تر از گریپ‌فروت و ترشی آن از لیمو کمتر است. ترنج متعلق به مناطق مدیترانه بوده و در کشورهای ایتالیا و فرانسه به صورت تجاری کاشت می شود. نام برگاموت با الهام از شهری در ایتالیا که محل کشت این میوه می باشد گرفته شده است.

ترنج بیشتر برای کاربردهای دارویی و عطرسازی پرورش داده می‌شود. ترنج دارای خواص درمانی بسیار زیادی بوده و به خاطر رایحه نشاط ‌آور و نیروبخشی که دارد اضطراب، افسردگی و تنش را کاهش می‌دهد. از ترنج به عنوان ضدعفونی کننده قوی برای درمان عفونت گلو، پوست و دهان استفاده می‌شود. همچنین رایحه آن برای ترک مواد مخدر نیز موثر می باشد.

ترنج قابلیت روغن‌گیری دارد و از روغن طبیعی آن برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها استفاده می‌شود. همچنین روغن ترنج برای از بین بردن ترک‌های پوستی پا و سایر التهابات پوستی مانند آکنه و زخم‌ بسیار موثر است. رایحه ترنج احساس شادابی و سرزندگی را منتقل می‌کند. بویایی این رایحه طراوت و تازگی خوبی به فرد می دهد. رایحه ترنج به خوبی با دیگر رایحه ها ترکیب شده و از این جهت یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین عناصر اولیه در عطرسازی می‌باشد. ردپای رایحه ترنج را در عطرهایی مشهوری چون دیور، پاکو رابان و جورجیو آرمانی می توان دید.

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

لیمو ترش

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

لیمو ترش Lemon از خانواده مرکبات بوده و بیشتر در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان کشت می شود. لیمو ترش دارای کاربردهای فراوانی از جمله تهیه دارو، تهیه انواع مواد بهداشتی و آرایشی، استفاده در آروماتراپی و عطر سازی می باشد. رایحه لیمو تازه و شاداب بوده و بویایی آن تازگی، طراوت و آرامبخشی خوبی به همراه دارد. استشمام رایحه لیمو خنکی و نشاط خوبی در پی دارد.

رایحه لیمو به خوبی با رایحه گل نرگس، اسطوخدوس، گل رز و یلانگ ترکیب می شود. همچنین یک هماهنگی بویایی خوب در ترکیب با سنبل هندی، بالنگ، شکوفه پرتقال، نارنج و مریم گلی ایجاد می کند. لیمو یکی از سبک ترین رایحه ها بوده و اغلب به عنوان یک عنصر رایج در رایحه های سبک و شاداب کننده تابستان به کار برده می شود. عطر سازان مشهور از رایحه لیمو برای طراوت بیشتر عطر و تکمیل بویایی رایحه های دیگر استفاده می کنند.

پرتقال ماندارین

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

پرتقال ماندارین با نام علمی Citrus reticulata از خانواده مرکبات بوده و با نام نارنگی به بازار عرضه می شود. پرتقال ماندارین در نواحی استوایی و نیمه استوایی رشد می‌کند. نارنگی ماندارین میوه ای بسیار شیرین، آبدار و خوش عطر است. اسانس نارنگی ماندارین بسیار معطر بوده و از پوست آن استخراج می شود. از اسانس پرتقال ماندارین به عنوان یک عامل طعم دهنده در آب نبات، بستنی، آدامس، نوشابه های گازدار، لیکور و محصولات نانوایی استفاده می شود.

تفاوت عمده‌ی ماندارین با سایر مرکبات شیرینی خاص آن می باشد. اما طعم ماندارین‌ در نواحی مختلف متفاوت و از خیلی شیرین تا اندکی تند و تیز و ترش متغیر می باشد. رایحه پرتقال ماندارین از پوست آن گرفته می شود که عطر قوی و خاص می باشد. رایحه پرتقال ماندارین یا همان نارنگی خنک، تازه و شاداب بوده و خنکی پاییز را برای انسان تداعی می کند. ردپای پرتقال ماندارین ( نارنگی ماندارین ) را می توان در مشهورترین عطرها دید.

استشمام رایحه ماندارین آرامش بخش بوده، تازگی و طراوت خوبی به فرد می دهد. رایحه ماندارین با ادویه، به ویژه جوز هندی، هل و میخک آکوردهای دلچسبی تولید می‌کند. از رایحه ماندارین بیشتر در نت آغازین عطر ها استفاده می شود. ردپای ماندارین را در عطرهای مشهوری چون دانهیل ، تام فورد، ایوسن لورن و پاکو رابان می توان دید.

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

گریپ فروت

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

گریپ فروت grapefruit میوه‌ای از خانواده مرکبات با پوست زردرنگ بوده و طعمی ترش مایل به تلخی و گاهی شیرین دارد. رایحه ی آن شبیه رایحه پرتقال ولی تلخ تر و ترش تر از آن می‌باشد. گریپ‌فروت در اصل از بارابادوس نشات گرفته است. گریپ فروت در چین، هند، خاورمیانه و ایران کشت می شود. آمریکا بزرگترین تولید کننده گریپ فروت در جهان می باشد. اسانس گریپ فروت از پوست آن گرفته می شود و از رایحه آن در آروماتراپی استفاده می گردد. رایحه گریپ فروت زنده، مسرت‌بخش ، شاداب کننده و ترکیبی از شیرین و تلخی بوده و حس ظرافت و لوکس بودن را القا می‌کند.

توت فرنگی

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

توت‌فرنگی Strawberry گیاهی نهان‌دانه از تیرهٔ گل سرخ بوده که در آب و هوای معتدل، گرم و در بستر غنی از گیاخاک و خاک اسیدی به خوبی رشد می کند. توت فرنگی به‌ دلیل دارا بودن فیتو کمیکال، اثرات مثبت بسیاری بر روی مغز داشته و اثرات نامطلوب پیری را بر روی مغز کاهش می دهد. رایحه توت فرنگی نزدیک به گل سرخ بوده و استشمام آن برای افراد سرحالی، شادی و نشاط به همراه خواهد داشت. رایحه ی توت فرنگی از خود گیاه آن استخراج نمی شود بلکه با ترکیب ملکلول های مختلف در آزمایشگاه به صورت مصنوعی تولید می شود.

رایحه توت فرنگی، رایحه‌های گیاهی-میوه‌ای، رایحه‌های ادویه‌ای و کاراملی را تقویت می کند. رایحه توت فرنگی بیشتر در عطرهای زنانه مورد استفاده قرار گرفته است. بویایی رایحه توت فرنگی حس رمانتیک و شاعرانه‌ای را در فرد به وجود آورده و تداعی کننده شادابی و نشاط بهار می باشد. ردپای رایحه توت فرنگی را در عطرهای مشهور تام فورد و ایوسن لورن می توان دید.

انجیر

آشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها

انجیر Ficus carica گونه‌ای آسیایی از گیاهان گلدار و از خانواده انجیران بوده که بومی خاور میانه و آسیای غربی می باشد. میوه آن به شکل خشک، تازه، کمپوت، مربا، آرد و مارمالاد به مصرف می‌رسد. سرکه انجیر نیز دارای طعم شیرین و دلچسبی می‌باشد که برای انواع ترشی و سالاد استفاده می‌گردد.

انجیر دارای رایحه ای تلخ، شیرین و سبز و تا حدی گرم می باشد. این رایحه با رایحه های چوبی به خوبی ترکیب می شود. همچنین با رایحه نارگیل و گیاهان سبز ترکیب می‌شود تا رایحه‌ای مدیترانه‌ای به عطر اضافه کند. رایحه انجیر یادآور گرما و انرژی تابستان بوده که باعث می شود فرد از بویایی آن احساس گرما و انرژی خوبی داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم در مورد رایحه های میوه ای و مرکباتی مطالبی را برای شما بیان کنیم. برلیان سبز امیدوار است که مطالعه مقاله یآشنایی با رایحه های مرکباتی و میوه ای و خاصیت آنها برای شما مفید واقع شده باشد. ما در این مقاله و مقاله های مرتبط به رایحه عطرها سعی کردیم از بیان مطالب اضافی خوداری کرده و آنچه که مربوط به رایحه ها و خواص آنها می باشد را بیان کنیم.

مطمئن هستیم که مطالعه ی این سری از مقاله آشنایی با رایحه های گوناگون عطر و خاصیت آنها به شما در خرید بهتر عطر مورد نظرتان کمک خواهد کرد. در قسمت فروش عطر در فروشگاه برلیان سبز، رایحه های تشکیل دهنده نت های سه گانه عطر را معرفی کرده ایم و اگر مقالات مربوط به عطر را مطالعه بفرمایید به خوبی می توانید در مورد عطر مورد نظر خود اطلاعات کاملی را به دست آورید.

خوشحال می شویم اگر نکته یا مطلبی از قلم افتاده، ما را در قسمت نظرات آگاه سازید. همچنین خوشحال می شویم اگر سوالی در مورد رایحه های عطرها دارید و یا به نظرتان رایحه ای از قلم افتاده ما را آگاه کرده تا در اولین فرصت با کمک شما مقاله ی کامل تری را ارائه دهیم.

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *