پوست, مقاله

روش های ساده و اصولی برای رهایی از لک های صورت

روش های ساده و اصولی برای رهایی از لک های صورت

روش های ساده و اصولی برای رهایی از لک های صورت چیست؟

اصلا روشی برای رهایی از لکه های تیره روی صورت هست؟

همانطور که می دانید زیبایی و شادابی پوست نقش مؤثری در افزایش اعتماد به نفس افراد دارد. از طرف دیگر اعتماد به نفس بر تعاملات اجتماعی و موفقیت ما تأثیر انکار‌ ناپذیری دارد. در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که به دلیل لکه‌‌های صورت از رفتن در جمع دوستان و اجتماع خودداری ‌‌می‌کنید یا اگر مدت زمان طولانی است که نگران لکه‌‌های روی صورتتان هستید، باید بگوییم که نشستن در خانه و دست روی دست گذاشتن، راه حل این مشکل نیست. باید راهی پیدا کنید که پوستی تمیز و شفاف داشته باشید و اعتماد به نفس از دست رفته خود را بازیابید. در این مقاله سعی داریم شما را با بهترین روش های ساده و علمی از بین بردن لک های صورت آشنا ‌‌کنیم در ادامه مقاله با ما باشید.

دلایل ایجاد لک صورت

قبل از اینکه بخواهیم شما را با روش های ساده و اصولی برای رهایی از لک های صورت آشنا نمائیم ضرورت دارد تا بفهیم علت لکه های پوستی چیست و منشاء آن کدام است. رنگ پوست به وسیله رنگدانه ملانین فراهم میشود . رنگدانه ملانین بعنوان یک پلیمر مخلوط تعریف شده است. این ماده عملکرد خویش را به شکلی روی سطح بالای پوست نشان میدهد . در بسیاری از اشخاص سالم، رنگدانه ملانین بطور مساوی توزیع میشود . با عوامل گوناگون، این تعادل انتشار مختل میشود . به دلیل اختلال در توزیع رنگدانه ها ممکن است لکه های پوستی، کک و مک، خال و لکه های مرتبط با سن ایجاد شود. لکه های پوستی که ممکن است در پی عوامل گوناگون ایجاد شوند عبارتند از :

  • کمبود ویتامین
  • ناشی از مصرف دارو
  • ناشی از تابش آفتاب
  • ملاسما یا لک حاملگی
  • لکه های ناشی از بیماری
  • ناشی از کارکرد نامنظم کبد
  • استفاده از عطر و ادکلن دارای متوکسی پورالن و برگاموت

در ادامه مقاله روش های ساده و اصولی برای رهایی از لکه های صورت به توضیح هر کدام می پردازیم.

ملاسما یا لک حاملگی

مهمترین علت ایجاد لک صورت در خانم‌ها بارداری است. این لک که به ماسک حاملگی یا ملاسما معروف است و اغلب در خانم‌های باردار 20 تا 40 ساله ایجاد می‌شود. لک‌های حاملگی معمولاً در ناحیه پیشانی، گونه‌ها و لب بالا ایجاد می‌شود. احتمال ایجاد این لک‌ها در خانم‌هایی که پوست تیره تر دارند بیشتر است. متخصصین معتقدند که علت ایجاد لک حاملگی تغییرات هورمونی در خانم‌های باردار است. معمولاً لک‌های بارداری پس از زایمان برطرف می‌شوند ولی تعداد زیادی هم رفع نشده و به درمان نیاز پیدا می‌کنند.

قرص‌های ضد بارداری نیز می تواند موجب لک صورت شود . بدلیل اینکه بسیاری از خانم‌ها از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، لک ناشی از آن هم بسیار شایع است. خانمهایی که هنگام مصرف قرص ضد بارداری دچار لک صورت می‌شوند، به احتمال زیاد موقع بارداری هم دچار لک صورت بوده‌اند. مشخصه این گونه لک‌ها این است که معمولاً در فصل تابستان تشدید می‌شوند و حتی پس از قطع قرص ضد بارداری هم می‌توانند به مدت طولانی باقی بمانند، به همین دلیل توصیه می‌شود در کنار قطع قرص ضد بارداری، درمان ضد لک هم شروع شود. این نوع لک ها در زمان پریودی   واضح تر دیده میشوند.

کارکرد نامنظم کبد

مهم‌ترین عاملی که باعث ایجاد کک و مک می‌شود کارکرد نامنظم کبد می‌باشد. علت کارکرد نامنظم کبد که عامل اصلی ایجاد کک و مک می‌باشد بر اثر وارد شدن مواد زائد به خون و کبد بروز می‌کند. مواد زائد چطور وارد خون و کبد می‌شوند؟ مصرف روغن‌های نباتی صنعتی جامد و مایع، رژیم غذایی غیر ارگانیک (‌غیر طبیعی‌)، مصرف بیش از اندازه برخی داروهای شیمیایی، استنشاق هوای آلوده می‌تواند از مهمترین دلایل ایجاد بروز کک و مک باشند. یکی دیگر از دلایل بروز کک و مک بعد از لیزر موهای زائد است.

لک بر اثر مصرف دارو 

استفاده از برخی داروها میتواند باعث پیدایش لک های پوستی شود و این لک ها که اغلب در پوست صورت وجود دارد، با نور خورشید پررنگ تر و بیش تر خواهد گردید. با قطع دارو اما این لک ها تا حد زیادی بهبود می یابد و حتی ممکن است کمرنگ تر و محو شود. مصرف برخی داروها مانند کلرپرومازین، دی پنیسیلامین، هیدانتوئین، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد سرطان سبب لک صورت می شود. استفاده طولانی‌ مدت قرص ماینوسیکلین در درمان جوش و غرور جوانی، سبب تیرگی پوست در نواحی جوش های ملتهب و قرمز میشود.

لک بر اثر تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست

شایع ترین علل وجود لک بر روی صورت لک بر اثر تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست می باشد.نور خورشید یکی از مهم ترین عوامل ایجاد لک صورت است. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بدون پوشش مناسب باعث بروز لک در صورت می شود زیرا نور خورشید دارای پرتوهای فرا بنفش میباشد که بسیار برای پوست مضر است. این لکه ها در گونه ها، بینی، پیشانی، بازوها و شانه ها یافت می شوند. معمولا از سن یک تا دو سالگی شروع می شوند و در زمستان روشن تر اما در تابستان تیره تر می باشند. قرار گیری در معرض نور خورشید باعث تولید ملانین می شود و رسوب بیش از حد ملانین در یک نقطه نیز باعث ایجاد لک خواهد شد.

کمبود ویتامین ها

لک صورت در اثر کمبود برخی از ویتامینها در بدن و صورت نیز می تواند رخ دهد که از مهمترین آنها میتوان به کمبود ویتامین B12، ویتامین A ، اسید فولیک ، ویتامین C اشاره کرد. لک هایی که بر اثر کمبود ویتامین B12 اتفاق افتاده و در نژادهایی با پوست تیره رایج تر است. این لک ها ظاهر لکه لکه دارند. در اثر کمبود ویتامین A این لک ها گسترده بوده و همراه با برجستگی هایی مانند پوست مرغ ظاهر میشود. همچنین در اثر کمبود اسید فولیک، کمبود اسید اسکوربیک (ویتامین C) و در انواع کم خونی ها هم لک های مشابه بر روی صورت دیده می شود.

بهتر است بدانید که ویتامین C یکی از ویتامین های مهم و ضروی است که در تمامی برندهای معتبر آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد و به درمان لک صورت کمک می کند. مطالعات نشان داده اند که مصرف ویتامین C می تواند مانع تولید ملانین شود و این امر نقش موثری در محو شدن لکه های تیره صورت و ایجاد پوستی یک دست دارد. کارشناسان زیبایی بر این امر تاکید می ورزند که افرادی که به پوست صورت خود اهمیت می دهند برای جلوگیری از بروز لک از ویتامین C به صورت موضعی و خوراکی استفاده کنند.

لک های ناشی از بیماری

بعضی بیماری ها مانند آسم، نارسایی کبدی ، روماتیسم و نارسایی کلیه، سیروز کبدی، دیابت و برخی بیماری های دیگر باعث لک و تیره گی گسترده ی پوست می شوند.

روش های خانگی درمان لک صورت 

اکنون که با عوامل ایجاد لک آشنا شدیم برای شما در این قسمت از روش های خانگی درمان لک صورت که تایید شده صحبت می کنیم. در همین جا باید به شما اعلام کنیم که چیزی به عنوان درمان سریع برای لک وجود ندارد. درمان لک پروسه ای زمان بر است و افراد باید تلاش کنند تا در این مسیر صبور باشند. بهتر است قبل از استفاده از روشهای مناسب برای درمان لک پوستی ابتدا دلیل اصلی آن مشخص گردد. اگر این بیماری در اثر کمبود ویتامین هاست، استفاده از مکمل های ویتامین دار ضروری است. اگر این لک در اثر استفاده از داروهای ضد بارداری است بهتر است از روشهای دیگری برای کنترل بارداری استفاده گردد. در ادامه شما را با چند راهکار ساده و خانگی برای برطرف کردن لک های صورت آشنا خواهیم کرد.

ماسک جوی دو سر

ماسک جوی دوسر برای درمان لکه های تیره روی پوست موثر می باشد. پودر جوی دوسر به عنوان لایه بردار پوست در نظر گرفته می‌شود. بنابراین شما می‌توانید ماسکی از جوی دوسر تهیه کنید و آن را روی پوست صورت قرار دهید.

آب لیموی تازه

آب لیمو به دلیل درصد بالای ویتامین c و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در لیمو، یک جوانساز و ترمیم کننده طبیعی پوست است. استفاده از آب لیموی تازه می‌تواند لکه‌های سیاه روی پوست را روشن‌تر کند و از بین ببرد.

آب سیب زمینی

سیب زمینی برای درمان لکه های تیره روی پوست نیز مفید می باشد. سیب زمینی سرشار از نشاسته و ویتامین c است. آب سیب زمینی می‌تواند به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل کرده، پوست را جوان‌تر کند و لکه های روی پوست را از بین ببرد.

آلوئه ورا 

آلوئه ورا با خواص بینظیر خود جوان کننده پوست بوده ، سنتز کلاژن را تحریک می‌کند و به بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند. این عمل به کاهش چین و چروک‌های پوست کمک زیادی کرده و باعث برطرف شدن لکه های پوستی نیز می شود.

ویتامین C

ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی بوده که برای محافظت از پوست در برابر خورشید بسیار مفید است. اسید آسکوربیک موضعی می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه uva و uvb محافظت کرده، تولید کلاژن را تقویت کند و به طور مؤثری لکه های تیره روی پوست را روشن کند.

ویتامین E

ویتامین E کمک شایانی به رفع لکه های پوستی می کند. اگر یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E داشته باشید و از مکمل ویتامین e هم استفاده کنید، پوست شما تا حد زیادی سلامت خود را باز می‌یابد به خصوص اگر همراه با مصرف ویتامین c باشد.

سرکه سیب

سرکه سیب، روشن کننده پوست بوده و باعث می شود که لکه های پوستی محو شوند. اسید استیک موجود در سرکه سیب به روشن شدن رنگدانه های پوست کمک کرده و ظاهر کلی پوست شما را بهبود می‌دهد.

تغذیه مناسب

کارشناسان و متخصصین پوست بر این امر تاکید می ورزند که استفاده از سبزیجات و میوه های تازه، نوشیدن آب زیاد و ورزش از فاکتورهای مهم در پیشگیری از بروز لک صورت به شمار می روند. بهترین غذاها برای حفظ سلامت پوست و جلوگیری از لک مرکباتی مانند پرتقال، لیمو، غذاهای حاوی بتاکاروتن مانند سیب زمینی شیرین، کدو تنبل، هویج و غذاهای دریایی غنی از مس، منگنز، سلنیوم و روی هستند.

 ماسک های خانگی 

روش های ساده و اصولی برای رهایی از لک های صورت

 

استفاده از ماسک های خانگی از جمله موارد مهم برای رفع لک و تیرگی پوست می باشند. شما در خانه به راحتی می توانید ماسکهایی مفید و موثر برای برطرف کردن تیرگی و لک پوست خود تهیه کنید. استفاده درست و به جا از ماسک صورت می تواند پوستی شاداب و روشن و بدون لک و تیره گی را به شما هدیه دهد.  ماسک عسل و دارچین، ماسک زرد چوبه با شیر، گلاب ، عسل یا  آناناس، ماسک آب لیمو ، ماسک آلوئه ورا، ماسک جوش شیرین، ماسک خیار، ماسک پاپایا ماسک پیاز و ماسک نعناع از جمله ماسک های خانگی می باشند که تهیه و درست کردن آن به آسانی امکان پذیر می باشد. این ماسک ها باعث می شوند که لکه های صورت از بین رفته و پوستی یکدست، صاف ، سالم و شاداب داشته باشید.

امیدواریم مطالعه مقاله ی روش های ساده و اصولی برای رهایی از لک های صورت تا به اینجا برای شما مفید بوده باشد. در ادامه شما را با برخی از محصولات برلیان سبز در جهت برطرف شدن لک های صورت آشنا خواهیم کرد.

محصولات برلیان سبز برای درمان و رفع لک صورت 

روش های ساده و اصولی برای رهایی از لک های صورت

برلیان سبز در مجموعه بی نظیر و کمیاب خود دارای محصولاتی در لاین ها مختلف چون انواع کرم ، ماسک ، اسکراب، ضدآفتاب، لوسیون و سرم برای جلوگیری و برطرف کردن لک صورت می باشد. ما عناوین بعضی از محصولات را در ادامه مطلب با لینک محصول ذکر کرده ایم که شما می توانید با مطالعه دقیق محصول نسبت به خرید و استفاده از آن اقدام نمایید. برلیان سبز خاطر نشان می سازد که این محصولات از مارک های معتبر بوده و برای برطرف کردن و کاهش لک های پوست صورت مفید و موثر می باشند. همچنین مشاورین ما در این زمینه می توانند شما را به خوبی راهنمایی کنند. برلیان سبز امیدوار است با مطالعه مقاله ی روش های ساده و اصولی برای رهایی از لکه های صورت کمک شایانی در جهت برطرف کردن لک های صورت به شما کرده باشد.

انواع کرم ها 
انواع ماسک ها 
انواع اسکراب و لایه بردار ها
انواع ضد آفتاب ها :
انواع لوسیون ها

لوسیون ضد لک و  جوش درخت چای لکسیون

انواع سرم ها 
انواع دیگر محصولات
author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *