پوست, مقاله

ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟

ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟

ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟ عنوان موضوعی است که امروز می خواهیم در مورد آن با شما صحبت کنیم. امروزه دیگر نمی توان کسی را پیدا کرد که با واژه ضد آفتاب آشنا نیست. همچنین کمتر کسی را می توان یافت که تا به حال از ضد آفتاب استفاده نکرده باشد. اما به راستی ضد آفتاب چیست؟ ضرورت استفاده از ضد آفتاب چیست؟ آیا آقایان و کودکان نیز به ضد آفتاب نیاز دارند؟ بهتر است همین ابتدای کار بگوییم که استفاده از ضد آفتاب یکی از عوامل مهم کاهش آکنه و لک های صورت می باشد. ضد آفتاب یکی از فاکتورهای مهم برای مراقبت از پوست می باشد.

ضد آفتاب چیست؟

کرم ضد آفتاب‌ که معمولاً با نام کرم آفتاب هم شناخته می‌شود ماده ای است که با استفاده آن بر روی سطح پوست، از آن در برابر اثرات مضر نور آفتاب محافظت می‌کند. کرم ضدآفتاب در بازار به صورت لوسیون، اسپری، ژل، یا دیگر داروهای موضعی وجود دارد. این مواد با فرمول‌های گوناگونی ساخته می‌شوند و اگر درست استفاده شوند می‌توانند تا اندازه زیادی جلوی تاثیر پرتو فرابنفش آفتاب ultra violet و اثرات منفی آن را بر پوست بگیرند.

ضد آفتاب‌ها از خواص شیمیایی (جذب پرتو) یا فیزیکی (مسدود کردن پرتو) برای جلوگیری از نفوذ پرتو UVA و UVB آفتاب به پوست استفاده می‌کنند. توان آن‌ها در محافظت از نور آفتاب با واحد SPF (Sun Protection factor) بیان می‌شود. کرم‌های ضد آفتاب می‌توانند از ابتلا به عارضه ملانوما جلوگیری نمایند. همین‌طور می‌تواند در پیشگیری از کارسینوم سلول سنگفرشی که گونه‌ای از سرطان‌های پوست می‌باشد مؤثر باشد.

نخستین ضد آفتاب

نخستین ضد آفتاب را یک شیمیدان استرالیایی به نام میلتون بلیک در سال 1932 میلادی ساخت. کرم ضد آفتاب نخستین بار به صورت گسترده در جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفت. در آن زمان ارتش ایالات متحده مواد گوناگون را برای جلوگیری از سوختگی با نور آفتاب آزمایش می‌کرد. سازمان‌های پزشکی در ایالات متحده آمریکا از جمله انجمن سرطان آمریکا توصیه به استفاده از کرم‌ ضد آفتاب به دلیل کمک به پیشگیری از کارسینوم سلول سنگفرشی نموده‌اند.

این در حالی است که برخی مشتقات به کار رفته در ترکیب کرم‌های ضدآفتاب از جمله اکسی‌بنزون و غیره، تأثیرات مخربی بر محیط زیست دریایی و آبزیان دارند و برای همین در ژانویه 2020 کشور پالائو به عنوان نخستین کشور اقدام‌کننده برای نجات مرجان‌ها و آب‌سنگ مرجانی که از جاذبه‌های گردشگری این کشور به شمار می‌روند استفاده از هرگونه کرم‌های ضدآفتاب را ممنوع اعلام کرده‌است.

اثر نور آفتاب بر پوست

نور آفتاب از طول موج‌های متفاوتی تشکیل شده‌ است. پرتو فرابنفش ultra violet طول موج خاصی از نور خورشید است که خود به دو قسمت UVA و UVB تقسیم می‌شود که هر دو آن‌ها پوست را دچار آسیب های فراوانی می کنند. پرتو فرابنفش گونه UVA در صورت تماس با پوست بر روی لایه خارجی پوست که اپی درم نام دارد تأثیر می‌گذارد. این پرتو باعث خشکی ، افتادگی ، چین و چروک و کک و مک می شود. پیری زودرس از عواقب قرار گرفتن در معرض آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم است. پرتو UVA نمی‌تواند از شیشه عبور کند و در نتیجه وقتی پنجره‌ها بسته باشند توسط شیشه جذب شده و وارد اتاق نمی‌شود.

نوع دیگر پرتو فرابنفش UVB به نواحی عمقی‌تر پوست نفوذ می‌کند و می‌تواند باعث آسیب‌های شدیدتری در پوست شود علاوه براینکه از شیشه هم عبور می‌کند. برای همین در یک اتاق با پنجره‌های بسته هم وجود دارد. هم گونه UVA و هم گونه UVB با شکستن کلاژن پوست، ساخت رادیکال‌های آزاد و مهار سازوکارهای ترمیم پوست، می‌توانند باعث ایجاد کک‌ و مک، چروک و از همه مهم‌تر سرطان پوست شوند.

 ضد آفتاب ها بر اساس عملکرد

ضد آفتاب ها بر اساس عملکردشان به دو نوع تقسیم می شوند. ضدآفتاب شیمیایی و ضد آفتاب فیزیکی در ادامه مقاله ی ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟ در مورد هر یک از آنها با شما به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟

 

ضد آفتاب فیزیکی یا sunblocker

ضد آفتاب فیزیکی یا sunblocker که به آن ها ضد آفتاب معدنی mineral هم می گویند دارای موادی چون دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی zinc oxide هستند که با جذب در لایه های سطحی پوست به شکل آینه های میکرونی ، اشعه های تابیده به پوست را بازتاب کرده و از جذب آنها توسط سلول های پوستی جلوگیری می کند. به این نوع ضد آفتاب ها فیلتر کننده ها یا مسدود کننده ی فیزیکی هم می گویند.

ضد آفتاب های فیزیکی به هیچ وجه پوست را تحریک نمی کنند اگرچه چربی کرم ها را همیشه باید متناسب با نوع پوست انتخاب کنید. این ضد آفتاب ها به محض استفاده اثر گذارند اما در تماس پوست با لباس یا تعریق پاک می شوند. به دلیل وجود مواد معدنی ممکن است پس از مصرف رگه های سفید رنگی روی پوست در اثر انباشته شدن ایجاد کند که برای برخی افراد ناخوشایند می باشد.

ویژگی های ضد آفتاب فیزیکی

  • تحریک کننده پوست نیست و برای افرادی که پوست حساس دارند، بسیار مناسب است.
  • نسبت به ضد آفتاب شیمیایی، خاصیت مرطوب‌کنندگی بیشتری دارد لذا ممکن است سنگینی آن بیشتر روی پوست حس شود.
  • به محض استفاده تاثیر خود را می‌گذارد بنابراین بلافاصله پس از مصرف فرد می‌تواند در معرض نور خورشید قرار بگیرد.
  • بیشتر ضد آفتاب‌های فیزیکی پوست را مثل گچ سفید می‌کنند که البته در مدل‌های جدید سعی شده که این مشکل برطرف شود.
  • به آسانی و بر اثر تماس با لباس یا تعریق از روی پوست پاک می‌شود.

ضد آفتاب شیمیایی

ضد آفتاب شیمیایی همان‌طور که از نامش پیداست، از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. آووبنزون، اکتینوکسات و اکسی بنزن در اغلب موارد از مهم‌ترین و فعال‌ترین ترکیبات موجود در ضد آفتاب‌های شیمیایی هستند. استفاده از این نوع ضد آفتاب روی پوست موجب فیلتر کردن و پراکنده نمودن اشعه مضر خورشید شده و یا با تبدیل اشعه فرابنفش به گرما و در واقع غیرفعال نمودن آن اثر مخرب نور خورشید را از بین می‌برد.

ویژگی های ضد آفتاب شیمیایی

  • در برابر تعریق و شستشو نسبت به ضد آفتاب فیزیکی مقاوم‌تر عمل می‌کنند. به‌ خصوص اگر روی آنها برچسب مقاوم در برابر آب خورده باشد.
  • روی پوست احساس سنگینی ایجاد نمی‌کنند.
  • به راحتی روی پوست پخش می‌شوند.
  • تاثیرگذاری آنها در حفاظت از پوست در برابر نور خورشید کمی طول می‌کشد؛ به همین دلیل گفته می‌شود که 20 دقیقه قبل از خروج از منزل مورد استفاده قرار بگیرند.
  • ممکن است ایجاد حساسیت نمایند.

ضد آفتاب شیمیایی یا فیزیکی 

اکنون با توضیحاتی که در قسمت بالا دادیم این سوال پیش می آید که کدام یک از ضد آفتاب ها بهتر است. باید بگوییم این بستگی به شما دارد. استفاده از هر دو نوع رایج می باشد. البته برای خانم هایی که باردار بوده یا در دوران شیردهی هستند یا کسانی که پوستی حساس دارند استفاده از ضد آفتاب فیزیکی توصیه شده است. البته باید این را در نظر داشته باشید که ضدآفتاب های فیزیکی از قیمت بالایی برخوردارند. پس اگر پوست شما مشکل خاصی ندارد و به دنبال ضد آفتابی با قیمت مناسب می باشید ضد آفتاب شیمیایی برای شما مناسب می باشد.

SPF یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب

SPF یا فاکتور محافظت در برابر آفتاب عنوان موضوعی است که در ادامه مقاله ی ( ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟ ) می خواهیم در مورد آن با شما صحبت کنیم. SPF مخفف Sun Protection Facto فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. شماره SPF به شما می گوید که این محصول تا چه اندازه از شما در برابر اشعه های خورشید آفتاب محافظت می کند.

هرچه عدد SPF بیشتر باشد ، میزان محافظت نیز بیشتر خواهد بود. همه باید از کرم ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنند. در توضیح SPF باید گفت اگر پوست غیر محافظت شده شما ده دقیقه طول بکشد تا علائم سوزش را نشان دهد، استفاده صحیح از کرم ضد آفتاب با SPF 30 سرعت سوختن را تا حدی کاهش می دهد که 30 برابر بیشتر یا در مجموع 300 دقیقه طول می کشد.

ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟

 

  • SPF 15 تقریباً 93 درصد از پوست را در برابر نور آفتاب محافظت می کند.
  • SPF 30 تقریبا 97 درصد از پوست را در برابر نور آفتاب محافظت می کند.
  • SPF 50 تقریبا 98 درصد از پوست را در برابر نور آفتاب محافظت می کند.

انتخاب ضد آفتاب با طیف گسترده

در هنگام خرید یکی از فاکتورهای مهمی که باید مد نظرتان باشد انتخاب ضد آفتاب با طیف گسترده می باشد. توجه به این نکته باعث می شود پوست شما هم در برابر اشعه UVA و هم اشعه  UVB مضر آفتاب محافظت شود. ضدآفتاب ها به حفظ پوست شما از پرتوهای فرابنفش A و B که به صورت بالقوه مضر هستند، کمک می‌کنند. اشعه فرابنفش B موجب قرمزی پوست و آفتاب سوختگی می‌شود اما اشعه فرابنفش A این اثر را ندارد؛ با وجود این می‌تواند منجر به پیری زودرس پوست یا چین و چروک شود و هر دو اشعه خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهند.

اگر شما spf مناسب برای ضد آفتاب انتخاب کنید که در انسداد اشعه فرابنفش B مؤثر باشد، تضمینی وجود ندارد از پوست در برابر اشعه فرابنفش A هم محافظت کند. به همین دلیل، شما باید محصولی با SPF مناسب انتخاب کنید که طیف گسترده نیز باشد. در ضدآفتاب های طیف گسترده به همان نسبتی که اشعه فرابنفش B توسط SPF مهار می‌شود، اشعه فرابنفش A هم مسدود می‌شود.

هنگام خرید ضد آفتاب به این نکات توجه کنید.

  • بدون رایحه باشد.
  • بدون چربی باشد.
  • پارابن نداشته باشد.
  • SPF آن دست‌کم 30 یا بیشتر باشد.
  • غیرکومدون‌زا باشد و منافذ را مسدود نکند.
  • بر روی آن عبارت طیف‌ گسترده نوشته شده باشد. ضد آفتاب‌های طیف گسترده از پوست هم در برابر اشعه‌های فرابنفش A و هم اشعه‌های فرابنفش B محافظت می‌کنند.

ضد آفتاب برای کودکان

ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟

 

پوست کودکان نیز همانند بزرگسالان قطعا نیاز به پوشش مناسب در برابر تابش اشعه‌های مضر خورشید دارند. بازی کردن در زیر آفتاب، فرصت مناسبی برای اشعه‌های خطرناکیست که می‌توانند زمینه‌ی بروز لک، تیرگی و حتی حساسیت پوستی باشند. با استفاده از ضد آفتاب مناسب می‌توان محافظتی ساده و آگاهانه از پوست کودک به عمل آورد.

اگر کودک‌تان ۶ ماه دارد یا بزرگتر است، می‌توانید برای او از ضد آفتاب طیف گسترده و مقاوم در برابر آب با SPF 30 یا بالاتر، طبق دستورالعمل روی بطری کرم، استفاده کنند. زمانی که کودک خارج از منزل است، کرم ضدآفتاب باید تقریبا هر دو ساعت یک‌بار یا طبق دستورالعمل آن، تجدید شود.ضد آفتاب‌هایی که حاوی اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم هستند یا ضدآفتاب‌های مخصوص کودکان و نوزادان، برای پوست‌های حساس آنها مناسب‌تر است.

ضد آفتاب های برلیان سبز

برلیان سبز در مجموعه بی نظیر و خاص خود بهترین محصولات ضد آفتاب را از بهترین برندها گردآوری کرده است. شما با مراجعه به صفحه ضد آفتاب می توانید تمامی محصولات را مشاهده نموده و در مورد محصول مورد نظر خود اطلاعات دقیق و کاملی را به دست آورید. در ادامه ی مقاله ( ضد آفتاب چیست؟ عملکرد آن بر روی پوست چگونه است؟ ) ما به صورت تیتروار اسامی بعضی برندها و محصولات آنها را بیان کرده ایم.

برند بیوتی درما

  • کرم ضدآفتاب بی رنگ بیوتی درما SPF50
  • کرم ضدآفتاب رنگی روشن بیوتی درما spf 50
  • ضدآفتاب بژ طبیعی بیوتی درما SPF 50

برند آدنایس

  • کرم ضدآفتاب پوست خشک و حساس آدنایس spf50
  • کرم ضدآفتاب رنگی فاقد چربی آدنایس Spf 30
  • کرم ضدآفتاب فاقد چربی ساده آدنایس SPF 30

برند دکتر ژیلا

  • کرم ضدآفتاب رنگی دکتر ژیلا  Spf 95
  • کرم ضدآفتاب رنگی دکتر ژیلا Spf30
  • کرم ضدآفتاب رنگی دکتر ژیلا Spf 63
  • کرم ضد آفتاب ساده دکتر ژیلا  spf 30

برند مای 

  • کرم ضدآفتاب رنگی مای SPF 60
  • ضدآفتاب رنگی فاقد چربی مای spf 60
  • كرم ضدآفتاب بی رنگ مای SPF60

برند سینره 

  • کرم ضد آفتاب رنگی سینره SPF 50
  • ضد آفتاب بدون رنگ مینرال سینره SPF 30
  • ضد آفتاب بی رنگ سینره پوست معمولی و خشک SPF 60

برند ژیل بوته

  • کرم ضدآفتاب روشن رنگی فاقد چربی سال اکتیو ژیل بوته SPF 50
  • ضدآفتاب رنگی مینرال فاقد چربی سال اکتیو ژیل بوته  Spf 40

برند لافارر 

برند آدلیو 

  • ضد آفتاب آدلیو بژ روشن فاقد چربی  spf 50
  • ضد آفتاب آدلیو بژ طبیعی فاقد چربی spf 50
  • کرم ضد آفتاب بی رنگ آدلیو spf 50

برند لانسون

  • ضد آفتاب و ضد چروک پوست خشک لانسون SPF 50
  • ضد آفتاب و ضد چروک لانسون پوست چرب  SPF 50

برند لوسل

  • ضد آفتاب مرطوب کننده بی رنگ لوسل SPF 50

برند الارو

  • ضد آفتاب فاقد چربی الارو با پوشش کرم پودر SPF 30
  • کرم ضد آفتاب انواع پوست الارو SPF 50
  • کرم ضد آفتاب الارو با پوشش کرم پودر SPF25
  • کرم ضد آفتاب فاقد چربی الارو SPF 50
  • کرم ضد آفتاب مینرال الارو SPF30
  • کرم ضد آفتاب و ضد لک اسپات سولوشن الارو  SPF 50

برند بیودرما

  • ضد آفتاب فتودرم مكس بیودرما SPF 100
  • ضدآفتاب فتودرم بیودرما بژ طبیعی spf 50

برند چلنج

  • ضدآفتاب بی رنگ چلنج مخصوص پوست چرب و جوش دار SPF 50

برند بیزانس فرانسه

کرم ضد آفتاب بیزانس فرانسه در رنگ های متنوع با SPF50

برند درموبای

کرم ضد آفتاب درموبای Spf 65

برند لاکورت

  • کرم ضد آفتاب لاکورت SPF 50
  • کرم ضدآفتاب cc لاکورت 50 spf
author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *