بهداشت شخصی, مقاله

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان  عنوان مقاله پیش رو می باشد. در این مقاله ما سعی داریم که شما را با کامل ترین و مفید ترین اطلاعات بروز در مورد بهداشت دهان و دندان آشنا نماییم. در روزگار دیرین بهداشت دهان و دندان جزء ضروریات بهداشت نبود و مورد اهمال و کم لطفی قرار می گرفت اما امروزه بهداشت دهان و دندان به یکی از موضوعات و دغدغه های مهم افراد تبدیل شده است. از دلایل اهمیت توجه به بهداشت دهان و دندان فارغ از جنبه زیبایی که امروز بسیار اهمیت پیدا کرده می توان به هزینه های سنگین درمان اشاره کرد.

این موضوع باعث شده که در سبد کالای خانوار محصولات بهداشتی دهان و دندان مورد توجه خاصی قرار گرفته و حذف نشدنی باشد. می توان گفت دیگر مسواک زدن یک موضوع پذیرفته شده است و بیشتر بحث بر سر این است که کدام محصول بهتر می تواند تضمین کننده سلامت دهان و دندان باشد. برلیان سبز سعی خواهد کرد در این مقاله شما را با روش درست و اصولی رعایت بهداشت دهان و دندان آشنا کرده و بهترین محصولات را در این زمینه به شما معرفی نماید.

چرا باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد؟

برای انجام هر کاری باید ابتدا به ضرورت انجام آن کار فکر کرد تا بتوان با اراده و پشتکار بهتر به انجام آن کار پرداخت. اکنون از خود می پرسیم چرا باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد؟ آیا شستن دهان و دندان با آب کافی نیست؟ پس قدیم ترها چه می کردند که نه مسواکی بود و نه نخ دندان ؟ باید گفت با پیشرفت علم انسان فهمید برای یک زندگی با کیفیت بالا نیاز دارد که به بهداشت شخصی خود اهمیت دهد. و این توجه شامل دهان و دندان نیز بود. در گذشته مردم بر اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان خیلی زود دندان های خود را از دست می دادند.

آثار حاصل از رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان از پوسیدگی دندان و کرم خوردگی تا بیماری التهاب لثه، عفونت لثه و افتادن دندان متغیر بود که زندگی عادی آنها را به مخاطره می انداخت و باعث می شد از زندگی لذت کافی را نبرند. گذشته از نازیبایی دندان ها، باید به دردهای طاقت فرسا و هزینه های سنگین معالجه و درمان دندان پوسیده نیز اشاره کرد که باعث شد رفته رفته افراد به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت ویژه ای داده و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام دهند. به طور خلاصه دلایل رعایت بهداشت دهان و دندان عبارتند از :

  • جلوگیری و رفع بوی بد دهان
  • ظاهر زیبا، کمک و اصلاح طرح لبخند
  • جلوگیری از رشد باکتری ها در دهان
  • جلوگیری از پوسیدگی و از بین رفتن دندان
  • جلوگیری از هزینه های سرسام آور دندانپزشکی
  • داشتن رابطه ای صمیمی با اعتماد به نفس بالا با اطرافیان

چه کارهایی به سلامت دهان و دندان آسیب می زند؟

اکنون که به ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان پی بردیم چه باید بکنیم. بهتر است اکنون از خود به پرسیم چه کارهایی به سلامت دهان و دندان آسیب می زند؟ اهمیت جواب به این سوال را زمانی خواهیم فهمید که بدانیم دوری از این کارها چه کمک بزرگی به بهداشت دهان و دندان خواهد کرد. فرض کنید در گذشته بی محابا پسته دربسته را با دندان می شکستیم یا اینکه در زدن مسواک به صورت منظم و اصولی کوتاهی می کردیم. انجام این ها نه تنها سلام دندان ها را به مخاطره انداخت هزینه های سنگینی را نیز برای درمان به ما تحمیل کرد. به نظر شما چه کارهای دیگری به سلامتی دهان و دندان آسیب می زند؟

  • سیگار کشیدن
  • تغذیه نادرست و بدون برنامه
  • خوردن بیش از حد شیرینی
  • استفاده از مسواک خراب و کهنه
  • خوردن آبنبات های چسبنده و سفت
  • استفاده از نوشیدنی های مضر مثل نوشابه
  • شکستن آجیل با دندان مثل پسته و فندق
  • استفاده از مسواک و نخ دندان غیر استاندارد
  • مسواک نزدن به صورت اصولی ، درست و منظم
  • استفاده نکردن از نی هنگام خوردن نوشیدنی های اسیدی
  • استفاده نکردن از محصولات مراقبتی مانند فلوراید، دهان شویه و نخ دندان
  • استفاده از پیرسینگ (کاشت نگین روی دندان) که به شدت مضر می باشد.

چگونه بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان

اکنون که به سوال چه کارهایی به سلامت دهان و دندان آسیب می زند؟ جواب دادیم نوبت به سوال بعدی در زمینه رعایت بهداشت دهان و دهان می رسد و آن این است که چگونه بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنیم؟ ما در ادامه مقاله ی دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان در این زمینه با شما صحبت خواهیم کرد. در ابتدا باید بگوییم با داشتن یک برنامه درست و اصولی به راحتی می توانید موفق به حفظ سلامتی و زیبایی دندان های خود شوید.

مسواک زدن مرتب و با برنامه

حتما متوجه شده اید که بعضی افراد با اینکه مسواک می زنند اما دندانهایی تمیز و سالم ندارند. باید بدانید پروسه مسواک زدن دارای نکاتی ظریف بوده که اگر به آن دقت نشود نه تنها سلامتی دندانها را تضمین نخواهد کرد بلکه بالعکس به آنها آسیب خواهد زد. ابتدا باید بدانیم که یک مسواک خوب چه مشخصاتی باید داشته باشد.

پیش از هرچیزی باید توجه داشت که مسواک مناسب، به مسواکی گفته می شود که به دندان های عقبی دسترسی کامل داشته و امکان حرکت دادن آن در دهان برایمان آسان باشد. مسواک خوب، بوی بد دهان را از بین برده و قادر به تمیز نمودن جرم های سطحی دندان ها به ویژه قسمت پشتی دندان ها نیز می باشد. مسواک های موجود در بازار بر اساس نوع دندانه ها و الیافشان به سه گروه نرم، سخت و متوسط تقسیم بندی می شوند.

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان

مسواک های سخت

این نوع مسواک، به مسواک هایی با الیاف و دندانه های کوتاه و خیلی ضخیم گفته می شود. بر خلاف باور عامیانه که معتقد هستند این مسواک ها با قدرت بیشتر سطح دندان ها را تمیز نموده و جرم موجود در آن ها را از بین خواهند برد، اما انتخاب این مدل از مسواک ها خیلی صحیح و اصولی به نظر نمی آید؛ زیرا الیاف ضخیم این نوع از مسواک ها می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به لثه ها و فضای بین دندان ها وارد نموده و منجر به ایجاد زخم و بریدگی در آن ها گردد.

ضخامت بیش از حد الیاف در این مسواک ها مانع از انعطاف و حرکت سریع و آسان آن ها شده و این یکی از بدترین ویژگی های یک مسواک مناسب به شمار می آید. مسواک های ضخیم به سختی در دهان حرکت نموده و قادر به تمیز کردن سطح پشتی و دندان های عقبی به خوبی نمی باشند. توصیه می شود افرادی که دارای لثه های حساس و ظریف هستند از مصرف این نوع مسواک اجتناب نموده و مسواک دیگری را جاگزین نمایند، زیرا استفاده از این نوع مسواک ریسک خونریزی و زخم های لثه ای در این افراد را به شدت افزایش خواهد داد.

مسواک متوسط

این نوع از مسواک ها دارای ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و از انتخاب های مطمئن و بسیار مناسب به شمار می آیند. الیاف این نوع از مسواک ها در حالت متوسط قرار داشته و به خوبی می تواند دندان ها را تمیز و براق نماید. این نوع از مسواک ها به لثه و فضای بین دندانی آسیب وارد نکرده و قادر به تمیز نمودن فضاهای بین دندانی نیز می باشند. بیشتر دندانپزشک ها توصیه به انتخاب این نوع از مسواک نموده و آن را به دلیل داشتن ویژگی های یک مسواک مناسب، انتخابی عالی می دانند.

مسواک های نرم

این مدل از مسواک ها دارای الیاف یا دندانه های نازک، بلند و ظریف هستند. تمامی موارد مذکور از ویژگی های یک مسواک مناسب بوده و می تواند تمامی سطوح داخلی و خارجی دندان را تمیز نماید. توجه داشته باشید مسواک های نرم مقاومت کمتری داشته و احتیاج به تعویض سریع تر خواهند داشت. دندانه های این نوع از مسواک ها به سرعت فشرده و اصطلاحا له شده و قدرت پاک کنندگی خود را از دست می دهند. از جمله ویژگی های مثبت این نوع از مسواک ها، توانایی چرخش سریع و آسان مسواک در فضای داخل دهان است.

گذشته از این که انتخاب می کنید که مسواک شما جزء کدام دسته باشد به مواردی دیگر مانند اندازه مسواک و و ارگونومیک بودن دسته مسواک نیز باید توجه داشته باشید. اندازه مسواک باید نه در حد استاندارد بوده و نه خیلی بلند یا نازک باشد. دسته مسواک باید به گونه ای باشد که هنگام خیس شدن در دست شما لیز نخورد. مورد دیگر اینکه دسته مسواک نازک یا خیلی ضخیم نباشد و به راحتی در دست شما قرار گیرد. در این زمینه خرید مسواک هایی که با ارگونومی دست هماهنگ بوده بسیار مناسب می باشد.

مسواک برقی

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان

یکی از محبوب‌ترین محصولات برای تمیز کردن دندان‌ها، مسواک برقی است که مسواک زدن را به کاری راحت و لذت‌بخش تبدیل کرده‌ است. مسواک برقی یا مسواک چرخشی مسواکی است که با برق یا باتری کار می کند واز این نیرو برای حرکت دادن نوسانی و ارتعاشی سر مسواک استفاده می شود. قدرت پاک کنندگی مسواک برقی بیشتر بوده و بسیار سریع تر و راحت تر، می تواند پلاک ها و جرم های دندان را پاک کند، همچنین این مسواک برای افرادی که در مسواک زدن تنبل هستند، مناسب است.

مسواک های برقی‌ بهتر از مسواک دستی دندان‌ها را تمیز می‌کنند. تحقیقات دندان‌ پزشکان نشان می‌دهد که مسواک برقی به دلیل عملکرد چرخشی سری آن، بهتر از مسواک دستی بین شیار دندان‌ها نفوذ کرده و مواد غذایی و جرم‌ها را پاک می‌کند. این مسواک‌ها با حدود 5000 دور چرخش در دقیقه و اعمال لرزش ملایم، لثه را به‌ آرامی ماساژ می‌دهند و همین امر باعث می‌شود مواد غذایی و باکتری‌ها از زیر لثه‌ها به‌ خوبی تمیز شده و همچنین نفوذ خمیردندان به شیارهای آن آسان شود.

مزایای مسواک برقی نسبت به دستی عبارتند از :

  • نظافت عمقی دندان ها
  • کنترل فشار روی دندان ها
  • از بین بردن بهتر پلاک ها
  • امکان بهتر برای روش درست مسواک زدن
  • تمیز کننده گی بهتر و دقیق تر نسبت به مسواک دستی
  • تنظیم زمان مسواک و جلوگیری از افراط و تفریط در مسواک زدن

انواع مسواک با کیفیت در برلیان سبز

برلیان سبز در مجموعه بهداشتی و آرایشی خود بهترین مسواک های با کیفیت که مطابق با آخرین استاندارهای دنیا می باشد را فراهم کرده است. ما در ادامه مقاله ی دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان شما را با تعدادی از این محصولات آشنا خواهیم کرد. با کلیک بر روی هر محصول می توانید به صفحه مربوط به آن وارد شده و به طور کامل در مورد ویژه گی های مسواک مورد نظر خود اطلاعات به دست آورید.

نمونه ای از مسواک های برقی برلیان سبز

مسواک برقی اورال بی ویتالیتی تری دی وایت

مسواک برقی حساس ویتالیتی اورال بی

مسواک برقی ویتالیتی کراس اکشن اورال بی

مسواک برقی بلک ادیشن اورال بی

استفاده منظم از نخ دندان

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان

نخ دندان طنابی از رشته های نازک است که برای از بین بردن مواد غذایی و پلاک دندان از بین دندانها در مناطقی که مسواک قادر به دستیابی به آن نیست استفاده می شود. استفاده منظم از نخ دندان باعث از بین رفتن پلاک ها شده و از بروز بیماری های مربوط به دندان هم جلوگیری خواهد کرد. نخ دندان همچنین از باقی ماندن ذرات غذا در بین دندان ها، پوسیدگی دندان ها و بوی بد دهان نیز جلوگیری خواهد کرد.

کشيدن نخ دندان يک راهکار مؤثر ديگر براي جلوگيري از پوسيدگي دندان و تحليل رفتن لثه از طريق حذف پلاک‌هاي باکتريايي از فضاي بين دندان‌ها مي‌باشد. پرز مسواک‌هاي معمولي به داخل اين فضاهاي کوچک نمي‌رسد و نمي‌تواند آنجا را تميز کند، بنابراين حتماً بايد هر روز فاصله بين دندان‌هاي خود را با نخ دندان تميز کنيد.

مطالعات نشان می ‎دهند افرادی که هم از مسواک و هم از نخ دندان استفاده می‎کنند ، 38% کمتر از افرادی که تنها از مسواک برای مراقبت از دندان ها استفاده می‎کنند، دچار خونریزی های لثه می‎شوند. به دلیل آن‌که نخ دندان تمامی فضاهای خالی دندان را پاک‌سازی می‌کند، اگر ابتدا نخ دندان بکشید و بعد مسواک بزنید دندان‌هایتان تمیزتر شده و بیشتر به فلوراید خمیردندان آغشته می‌شوند.

با کلیک بر روی لینک ویدیویی  روش صحیح استفاده از نخ دندان می توانید به خوبی با روش درست کشیدن نخ دندان آشنا شوید. در ادامه مقاله ی دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان ما شما را با تعدادی از محصولات برلیان سبز در این زمینه آشنا خواهیم کرد.

 خمیر دندان حاوی فلوراید

دانستنی های مفید در مورد بهداشت دهان و دندان

یکی دیگر از نکات مهم برای حفظ و سلامت دهان و دندان استفاده از خمیردندان مناسب و استاندارد می باشد. خمیر دندان حاوی فلوراید یکی از بهترین مشخصه های یک خمیردندان استاندارد می باشد. توجه به مقدار فلوراید در انتخاب خمیردندان مناسب اهمیت بالایی دارد، فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که از مینای دندان محافظت کرده و با پوسیدگی دندان مبارزه می‌کند. فلوراید مانع از پوسیدگی دندان می‌شود.

جالب است بدانید در بدن انسان به طور طبیعی مقداری فلوراید کلسیم وجود دارد. این ماده بیشتر در استخوانها و دندانها یافت می شود.موادی همچون آب، برخی از نوشیدنی‌ها و برخی از مواد غذایی مانند غذاهای دریایی نیز حاوی فلوراید هستند.

کارکرد فلوراید چیست؟

فلوراید ضمن تاثیری که بر تکامل سلولهای دندانی که مسئول ایجاد شکل نهایی دندان هستند می گذارد ، نقش موثری در مقاوم سازی دندان های انسان دارد. پس از آنکه اولین دندان های انسان شروع به رشد می کنند اگر در معرض مایعات حاوی فلوراید (غذاها و بزاق) قرار گیرد، جذب فلوراید در سطح مینا ادامه می یابد.

علاوه بر آنکه فلوراید به وسیله حفاظت مینای دندان ، با کاهش روند حمله باکتریها به دندان در کاهش پوسیدگی دندان ها نیز موثر است. در واقع یک خمیر دندان مناسب حاوی فلوراید ضمن کاهش توانایی متابولیسم باکتری ها برای تولید اسید و همچنین کاهش حالت اسیدی بزاق (افزایش میزان PH بزاق) مانع پوسیدگی دندان ها می شود. برلیان سبز در مجموعه بی نظیر خود بهترین خمیردندان های استاندارد و با کیفیت را گردآوری کرده است. نمونه ای از این محصولات عبارتند از:

نکات کلیدی رعایت بهداشت دهان و دندان

  • مسواک زدن
  • کشیدن نخ دندان
  • استفاده از دهان شویه
  • جویدن آدامس بدون قند
  • استفاده از تمیز کننده زبان
  • پرهیز از نوشیدنی های شیرین و اسیدی
  • استفاده از رژیم غذایی دارای کلسیم و فسفر
  • شستشوی دهان با آب بعد از مصرف هر نوع خوراکی
  • استفاده از میوه های پاک کننده مثل سیب، هویج و کرفس
  • مراجعه ی دوره ای به دندان پزشک و چکاب کامل دندان ها
  • قرقره کردن سرکه سیب هفته ای یک بار برای سفید شدن دندان ها
  • استفاده از جوش شیرین هفته ای یک بار برای مسواک کردن دندان ها
author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *