بهداشت شخصی, مقاله

دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن

دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن

دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن عنوان مقاله است که می خواهیم امروز در مورد آن با شما صحبت کنیم. به عنوان یک زن ، شما احتمالاً چیزهای زیادی در مورد واژن شنیده اید. اما چقدر اهمیت رعایت بهداشت حیاتی واژن را درک کرده و به آن بها می دهید؟ حفظ واژن تمیز و سالم آسانتر از آن است که فکر می کنید. اندام های تناسلی نقش مهمی در سلامت کلی زن دارند و بهداشت نقش اصلی را در محافظت از این اعضای بدن دارد. واژن یک کانال عضلانی بسته است که از مجرا (دهانه ناحیه دستگاه تناسلی زن) تا گردن رحم (دهانه رحم) گسترش می یابد همچنین به کانال زایمان معروف است که دهانه رحم را از طریق رحم به هم متصل می کند.

امروزه برای حفظ سلامتی و بهداشت واژن از انواع محصولات بهداشتی در این زمینه استفاده می شود. واژن به طور طبیعی دارای PH اسیدی بین 3.8-4.5 است که شامل مقدار زیادی باکتری مفید است که می تواند عفونت ها را دفع کند. واژن سالم معمولاً مقدار کمی ترشح داشته که این یک واکنش فیزیولوژیک طبیعی است. با این حال ، اگر خانمی تغییراتی در بو ، رنگ و ناراحتی واژن ، درد لگن یا تحریک وولا ، خارش یا سوزش داشته باشد باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد. هر مشکلی در واژن می تواند بر باروری ، میل جنسی و توانایی رسیدن به ارگاسم تأثیر بگذارد.

یک اختلال واژن پایدار می تواند شما را تحت فشار عظیمی قرار دهد ، روابط را مختل کرده و اعتماد به نفس شما را از بین ببرد. ما در ادامه مقاله در مورد عواملی که سلامتی واژن را به خطر می اندازند با شما صحبت خواهیم کرد. همچنین به شما خواهیم گفت چگونه می توانید بهداشت و سلامتی واژن را حفظ کنید.

عواملی که سلامتی واژن را به خطر می اندازد عبارتند از :

دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن

مشکلات واژن می تواند بر باروری و انگیزه جنسی تأثیر بگذارد. هر مسئله بهداشت واژینال موجود نیز می تواند منجر به استرس در روابط شود و بر سلامتی کلی شما تأثیر منفی بگذارد. برخی از عواملی که می توانند سلامت واژن را تحت تأثیر قرار دهند شامل موارد زیر است:

  • رابطه جنسی: رابطه جنسی بدون محافظت می تواند منجر به عفونت مقاربتی شود.
  • برخی شرایط خاص پزشکی: مشکلات سلامتی مانند آندومتریوز ، بیماری التهابی یا زخم ناشی از جراحی لگن و برخی از درمان های سرطان نیز می تواند بر سلامت واژن تاثیر بگذارد.
  • محصولات ضد بارداری و بهداشت زنان: داروهای ضد بارداری محافظتی مانند کاندوم ، دیافراگم ها و اسپرم کش همواره می توانند باعث تحریک واژن شوند. علاوه بر این ، استفاده از اسپری ، دئودورانت یا دوش می تواند التهاب غالب را بدتر کند.
  • بارداری و زایمان بدون مراقبت و بی برنامه : در دوران بارداری ترشحات واژن اغلب افزایش می یابد. پارگی واژن در هنگام زایمان شایع است و زایمان واژینال نیز می تواند باعث کاهش تن عضله در واژن شود.
  • هورمون ها: هر تغییری در سطح هورمون ها می تواند بر سلامت واژن تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، تولید استروژن پس از یائسگی و در دوران شیردهی کاهش می یابد که باعث می شود پوشش واژن نازک و دردناک شود.
  • پوشیدن لباس های تنگ یا استفاده از شوینده های بهداشتی غیر استاندارد برای واژن یکی دیگر از عوامل آسیب دهنده می باشد.
  • استفاده از لباس های زیر حساسیت زا، غیر بهداشتی و غیر نخی

نکات بهداشتی واژن برای داشتن یک رابطه سالم

  • یک غذای متعادل و مغذی بخورید ، وزن خود را حفظ کنید و تحرک داشته باشید. وضعیت بد سلامتی می تواند زنان را در معرض خطر دیابت قرار داده و آنها را مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه ادراری و سایر عفونت هایی کند که سلامت واژن را مختل می کنند.
  • واکسیناسیون می تواند از زنان در برابر ویروس HPV که مسئول سرطان دهانه رحم است محافظت کند و همچنین خطر هپاتیت B ، یک عفونت شدید کبدی را که از طریق تماس جنسی گسترش می یابد ، کاهش دهد.
  • استفاده از روان کننده های طبیعی مانند روغن زیتون ، روغن نارگیل یا ژل آلوئه ورا برای جلوگیری از تحریک واژن در هنگام رابطه جنسی امری حیاتی است.
  • معاینات روتین بهداشتی با متخصص زنان تضمین کننده حفظ سلامتی زنان است. برخی از آزمایش های غربالگری که برای خانم ها پیشنهاد شده است ، شامل تست پاپ اسمیر ، معاینه لگن و ماموگرافی است.
  • برای محافظت از خود در برابر بیماریهای مقاربتی و بارداری بدون برنامه ، استفاده از کاندوم امری حیاتی است. استفاده از کاندوم شما را در برابر بیماریهای مقاربتی مانند سوزاک ، اچ آی وی ، تبخال دستگاه تناسلی و کلامیدیا محافظت می کند.
  • شستشوی واژن قبل و به خصوص بعد از رابطه تاثیر به سزایی در حفظ بهداشت و سلامتی واژن دارد.

بهداشت واژن در زمان قاعده گی 

  • از لباس زیر نخی در این دوران استفاده کنید.
  • از نوار بهداشتی پنبه ای که ایجاد حساسیت نمی کند استفاده کنید.
  • نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می کند تا سریع تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.
  • پد یا نوار بهداشتی خود را بدون در نظر گرفتن میزان جریان هر 4-6 ساعت تعویض کنید. بعضی از ما تمایل داریم که در طول روزهایی که جریان کمتری دارند نوار بهداشتی را تغییر ندهیم. استفاده از این محصولات برای مدت طولانی باعث می شود که واژن شما محل تولید باکتری باشد و منجر به بثورات شدید و سوختگی شود.
  • حداقل روزی دوبار ناحیه بیرونی واژن را شستشو دهید.
  • استفاده از آب گرم یا ولرم هنگام شستشو در این دوره می تواند علاوه بر ایجاد آرامش در فرد، به کاهش دردهای ناحیه زیر شکم  و سلامت واژن کمک کند.
  • اگر با ترشحات و یا بوی تند غیرعادی در طی دوران قاعدگی خود مواجه هستید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.
  • برای حفظ سلامت واژن تغذیه درست و ورزش منظم را در دستور کار خود قرار دهید. ماست یک روش عالی برای جلوگیری از عفونت های مخمری است و اسفناج به رشد باکتری های خوب کمک می کند.
  • تمرینات کگل عضلات کف لگن شما را تقویت می کند و منجر به عملکرد بهتر روده می شود که به نوبه خود به تمیز و سالم نگه داشتن واژن کمک به سزایی می کند.

دانستنی های مفید در مورد حفظ سلامتی و بهداشت واژن

شستشوی واژن

  • قبل از شستن واژن ، دست های خود را بشویید.
  • برای شستن واژن از آب گرم استفاده کنید.
  • فقط قسمت خارجی واژن وولو  (VULVA)  را بشویید.
  • ناحیه ی واژن را با صابون نشویید. صابون ها قلیایی هستند. برای همین، روی pH واژن و ناحیه ی تناسلی اثر می گذارند، رطوبت لازم را از بین می برند و محیط را برای رشد میکروارگانیسم های بیماری زا مانند ویروس، باکتری، قارچ، انگل و کاندیدیا فراهم می کنند.
  • هرگز از دوش‌ واژینال استفاده نکنید! این کار pH تعادلی واژن را بر هم می زند.
  • از محصولاتی مانند ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید که اختصاصاً برای این کار طراحی شده اند.
  • بعد از شست وشو، حتماً با استفاده از یک حوله ی نرم ناحیه ی تناسلی را خشک کنید.
  • حوله ای را که برای خشک کردن ناحیه ی تناسلی استفاده می کنید، زود به زود عوض کنید.
  • برای شستشو واژن، از سمت عقب به جلو نشویید زیرا این کار باکتری‌های مضر مقعد را به‌ سمت واژن می‌آورد و باعث عفونت‌ می‌شود.

ژل بهداشتی 

دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن

ژل بهداشتی محلولی است که برای شست و شوی واژن فرموله شده است. ژل بهداشتی سطح pH را متعادل نگه داشته و از واژن در برابر عفونت های باکتریایی و قارچی محافظت می کند. سطح pH واژن اغلب توسط صابون ها و مواد شوینده ای که برای شستشوی لباس های زیر مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین عادات بد غذایی، از حالت طبیعی خارج می شود. به همین دلیل، استفاده از ژل بهداشتی بانوان می تواند به حفظ pH واژن و جلوگیری از تحریک این ناحیه کمک کند. این محصولات همچنین از ایجاد بو، عفونت و تحریک اطراف ناحیه واژن به دلیل برخی از عفونت های باکتریایی و قارچی جلوگیری می کنند.

اگرچه واژن به طور طبیعی از ویژگی خود محافظتی برخوردار است، اما ولووا یکی از مواردی است که به شست و شو نیاز دارد. عفونت ولووا معمولا به دلیل تغییر سبک زندگی ایجاد شده و بهترین راه حل آن شستشوی واژن با ژل بهداشتی بانوان است. عفونت ولووا به عنوان ولواژینیت شناخته شده و در اثر باکتری ها، مخمرها یا انگل ها ایجاد می شوند. حملات باکتری ها، مخمرها یا انگل ها نه تنها بر روی ولووا تاثیر می گذارند، بلکه تا حدی واژن را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. امیداوریم تا به اینجا مطالعه مقاله ی دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن مفید بوده باشد. با ما باشید تا از مزایای استفاده از ژل بهداشتی برای شما بگوییم.

مزایای استفاده از ژل بهداشتی بانوان عبارتند از:

محصولات بهداشتی برلیان سبز 

در ادامه مقاله دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن می خواهیم شما را با شماری از محصولات بهداشتی برلیان سبز آشنا نماییم. شما با کلیک بر روی هر محصول می توانید به صفحه محصول مورد نظر وارد شده، اطلاعات محصول را مطالعه نموده و نسبت به انتخاب و خرید آن اقدام نمایید.

دانستنی های مفید در مورد بهداشت و حفظ سلامتی واژن

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *