آرایش صورت, مقاله

آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید

آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید

آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید عنوان موضوعی است که می خواهیم در مورد آن با شما صحبت کنیم. شاید بهتر باشد همین ابتدای امر در مورد ضرورت استفاده از پرایمر صحبت کنیم. همانطور که می دانید آرایش صحیح و اصولی دارای ترتیبی است که رعایت آن باعث می شود آرایش دقیق و زیبا با ماندگاری بالا ارائه شود. بعضی از مواد آرایشی به عنوان بیس و پایه هستند که در شروع آرایش از آنها استفاده می شود.

استفاده از این مواد پایه و آغازگر کمک می کند مواد آرایشی پوشانندگی و ماندگاری بالاتری داشته باشند و آرایش دقیق و به صرفه ای را برای شما رقم بزند. فکر کنید در این بازار گرانی مواد آرایش شما از بهترین کرم پودر، سایه، رژگونه و پنکک استفاده کنید اما قبل از آن از زیرساز استفاده نکرده باشید. نه تنها آرایشتان از ماندگاری خوبی برخوردار نیست بلکه کیفیت آرایش پایین آمده و نتیجه خوبی نخواهید گرفت و بعضا در وسط یک مراسم یا مهمانی مجبور به تجدید آرایش می شوید.

البته ضرورت استفاده از پرایمر به همین جا ختم نمی شود زیرا ما هنوز از مهمترین کارکرد پرایمر که محافظت از پوست می باشد حرفی نزده ایم. پرایمر مانند یک لایه محافظ بین پوست و آرایش شما قرار می گیرد. این لایه محافظ که بعضا دارای انواع ویتامین ها و تغذیه کننده های پوست می باشد کمک می کند پوست شما در برابر مواد آرایشی بدون آسیب باقی بماند.

پرایمر چیست؟

پرایمر که در ترجمه فارسی به آن آغازگر می گویند به کرم هایی گفته می شود که قبل از هر گونه مواد آرایشی برای بهبود اثر مواد آرایشی و ماندگاری بیشتر آنها استفاده می شود. پرایمر کمک می کند مواد آرایشی بهتر بر روی پوست قرار گرفته و آرایشی یکدست و بی نقص داشته باشید. البته همانطور که در قسمت قبل گفتیم پرایمر مانند یک محصول مراقبتی از پوست نیز محافظت می کند. نوعی از پرایمر مانند پرایمر پروفشنال بنفیت از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

بعضی از پرایمرها مانند پروفشنال بنفیت، فلورمار، آرت دکو و میکاپ فکتوری دارای انواع ویتامین ها و تغذیه کننده های پوست می باشد. نوعی از آنها مانند پرایمر میکاپ فکتوری دارای فاکتور محافظتی SPF بوده که از پوست در برابر اشعه های مضر آفتاب محافظت می کند. نوعی دیگر مانند اسپری سه کاره آرت دکو مانند یک پرایمر با کیفیت مناسب برای جوان سازی پوست می باشد. و در آخر نوعی از پرایمر ها مانند پرایمر اسکین بیس ویساژ مک توانایی محو لک ها را نیز دارد.

انواع پرایمر

در این قسمت از مقاله ی ( آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید ) می خواهیم شما را با انواع پرایمر آشنا کنیم. تقسیم بندی پرایمرها بسیار گسترده می باشد. پرایمرها را می توان بر اساس کارکرد ( مات کننده یا روشن کننده )، شکل پرایمر ( ژلی یا کرم مانند ) ، فرمولاسیون مناسب ( پوست چرب، خشک، حساس و مختلط )، بر اساس رنگ ( سبز، بنفش، زرد، هلویی و صورتی ) و در آخر بر اساس نوع زیرسازی ( پرایمر صورت ، سایه چشم، لب و مژه) تقسیم بندی کرد.

پرایمر های روشن کننده یا مات کننده

همانطور که گفتیم پرایمرهای دارای تقسیم بندی های متفاوتی می باشند یکی از تقسیم بندی ها بر اساس نتیجه آرایشی است که ارائه می شود که  می تواند روشن کننده یا مات کننده می باشند. پرایمرهای روشن کننده مانند ایمپلا رنگ پوست را روشن تر کرده و چهره را شاداب تر می کند. فرمولاسیون پرایمر روشن کننده حاوی ذرات مروارید صدفی و بسیار ریزی است که نور را منعکس کرده و به چهره شادابی می بخشد.

آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید

اما پرایمر مات کننده مانند پرایمر مات افکت میکاپ فکتوری، مات کننده گلدن رز، مات کننده لورآل، پروفشنال بنفیت یا فوتو فینیش گابرینی همه جلوه ای مات و طبیعی به پوست می دهند.پرایمرهای مات کننده منافذ پوستی را محو و یا کوچک کرده و برق پوست را گرفته، نمی گذارند پوست چرب شود. این پرایمرها که دارای فرمولاسیون سبک می باشند مناسب پوست چرب و مستعد جوش می باشد.

کسانی که دارای پوست مختلط بوده و در نواحی بینی و گونه ها پوست چربی دارند می توانند از پرایمر مات کننده برای این قسمت ها استفاده کنند. این پرایمرها به خوبی عیوب پوست را محو کرده و مانع از نمایش لکه های پوستی می شوند. یکی از ویژگی های پرایمر مات کننده نمایش بسیار طبیعی از پوست می باشد.

پرایمر ژلی یا کرم مانند

یکی دیگر از تقسیم بندی پرایمرها بر اساس نوع آن ژلی یا کرم مانند می باشد. اما کدام یک بهتر است؟ باید بگوییم به طور واقع بین هیچکدام تفاوت چندانی نیست. اینکه کدام نوع را انتخاب می کنید به شما بستگی دارد که با کدام یک راحتر هستید و بهتر می توانید از آن استفاده کنید. به هر حال فرقی نمی کند شما پرایمر ژلی مک یا پروفشنال بنفیت را استفاده می کنید یا پرایمر کرمی گلدن رز یا میکاپ فکتوری. مهم این است که پرایمری که انتخاب می کنید مناسب نوع پوست شما بوده و در ترکیبات خود مواد آسیب زننده به پوست مانند پارابن نباشد.

انتخاب پرایمر بر اساس نوع پوست

در ادامه مقاله ( آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید ) می خواهیم در مورد انتخاب پرایمر بر اساس نوع پوست با شما گفتگو کنیم.

  • پوست چرب : برای پوست چرب بهتر است از پرایمرهای مات‌کننده استفاده کنید. این پرایمرها منافذ پوست را کاهش داده و موجب کاهش ترشح چربی پوست می شوند. پرایمرهایی مانند پروفشنال بنفیت که دارای فرمولاسیون ضد‌چربی و سبک بوده و ضمن کنترل ترشح چربی پوست نمایی مات و طبیعی به پوست می دهد.
  • پوست خشک : برای پوست خشک از پرایمرهای آبرسان و مرطوب‌کننده استفاده کنید پرایمرهایی مانند لورآل، میکاپ فکتوری، فلورمار و … که به خوبی رطوبت پوست را حفظ کرده و مانع از خشکی پوست می‌شوند.
  • پوست حساس : برای پوست حساس به سراغ پرایمرهایی بدون چربی، رایحه ، پارابن و مواد حساسیت زا باشید. پرایمرهایی که دارای مرطوب کننده نیز باشند.
  • پوست مختلط : برای پوست مختلط باید به دنبال دو نوع از پرایمر باشید برای قسمت‌های چرب کنار بینی و گونه از پرایمر مات‌کننده استفاده کنید و در بقیه قسمت‌های پوست که پوست معمولی یا خشک دارید از پرایمر روشن‌کننده استفاده کنید.
  • پوست سالخورده و دارای لک : برای پوست‌های که دچار پیری یا لک های شدید هستند به سراغ پرایمرهایی باشید که نه تنها آبرسان باشند بلکه مغذی و احیا‌کننده پوست نیز باشند. پرایمرهایی که دارای درصدی از spf، آنتی‌اکسیدان و ضد‌چروک بوده تا بتوانند روند پیری پوست را به تعویق انداخته و مانع از لک و چین و چروک بیشتر پوست شوند.

پرایمر های رنگی 

آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید

در این قسمت از مقاله ی ( آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید ) می خواهیم در مورد پرایمرهای رنگی مطالبی را بیان کنیم. پرایمرهای رنگی دسته ای پرایمرها بوده که با نام پرایمر اصلاح کننده رنگ شناخته می شوند. این پرایمرها قرار نیست پوست شما را رنگ کنند بلکه رنگ پوست شما را متعادل و اصلاح می کنند. قرمزی ها و لک ها را محو کرده یا کاهش داده و رنگی یکدست از پوست شما را نمایش می دهند. اگر پوست شما رنگ پریده باشد این رنگ پریدگی را برطرف کرده و پوستی شفاف و شاداب را نمایش می دهند. در ادامه متن در مورد کاربرد هر یک از رنگ های پرایمر با شما صحبت خواهیم کرد.

  • بنفش : این رنگ مناسب پوست هایی است که کمی مایل به زردی بوده و در اصطلاح رنگ پوست شان بی حال است.
  • سبز : رنگ سبز پرایمر برای کاهش و متعادل سازی قرمزی پوست می باشد. این رنگ خنثی کننده رنگ قرمز بوده و آثار قرمزی و آفتاب سوختگی را محو می کند. از این رنگ برای محو جای جوش قرمز و ملتهب می توان استفاده کرد.
  • هلویی :از رنگ هلویی پرایمر برای محو کردن تیرگی های پوست استفاده می شود.
  • زرد : رنگ زرد پرایمر برای پوشاندن و محو کردن رنگ های آبی صورت می باشد. مناسب افراد با پوست تیره بوده که موجب می شود پوستی درخشان و شاداب داشته باشند. از پرایمر زرد برای محو کردن جای جوش نیز می توان بهره برد.
  • صورتی : از رنگ صورتی پرایمر مانند رژ گونه برای شاداب کردن گونه ها استفاده می شود. این رنگ روشنی پوست را بالا برده و موجب درخشندگی آن می شود.

پرایمر بر اساس نوع زیرسازی

آنچه که در مورد پرایمر و استفاده از آن نمی دانید

  • پرایمر مژه : این پرایمر کمک می کند ریمل به خوبی روی مژه ها قرار گرفته  و ماندگاری طولانی تری دارد
  • پرایمر لب : این پرایمر کمک می کند خط لب را فعلی خود را محو کرده و خط لب دلخواه خودتون را ترسیم کنید. کارکرد دیگر پرایمر لب جلوگیری کردن از خشکی لب ها می باشد. از این پرایمر برای بالارفتن ماندگاری رژ لب نیز می توانید استفاده کنید.
  • پرایمر سایه چشم : این پرایمر روی پلک قرار گرفته و کمک می کند سایه چشم به خوبی و بدون ایجاد خط روی پلک قرار گرفته و ماندگاری بالاتری داشته باشد. کارکرد دیگر پرایمر چشم کمک به ترکیب رنگ های سایه چشم و ایجاد رنگ دلخواه سایه به راحتی می باشد.
  • پرایمر صورت : این پرایمر ها برای بهبود رنگ صورت و یکنواختی رنگ صورت به کار می روند. از کارکردهای پرایمر صورت می تون به برطرف کردن جوش ها و قرمزی ها و همچنین برطرف کردن رنگ پریده گی و بی حالی پوست صورت اشاره کرد.
author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *