پوست, مقاله

پاک کننده های صورت و ضرورت استفاده از پاک کننده مطابق پوست

پاک کننده های صورت و ضرورت استفاده از پاک کننده مطابق پوست

پاک کننده های صورت و ضرورت استفاده از پاک کننده مطابق پوست عنوان موضوعی است که امروز قصد داریم در مورد آن با شما صحبت کنیم. در گذشته که نه آلودگی محیط زیست و هوا زیاد بود و نه استفاده از مواد آرایشی طرفداران بسیار داشت شستن صورت به صورت ساده و با صابون کفایت می کرد و کسی هم به دنبال پاک کننده های صورت امروزی نبود. اما رفته رفته که هم دنیای اطراف ما پر از آلودگی های مختلف شد و هم استفاده از مواد آرایشی به خصوص آرایشی ضد آب فراوان گشت. ضرورت استفاده از پاک کننده ها نیز احساس شد.

در این میان پیشرفت علم در این صنعت هم نقش بسزایی داشت. رفته رفته دیگر اگر می خواستید هم نمی شد از صابون برای شست و شوی صورت استفاده کرد زیرا پیشرفت علم و بررسی ها نشان داده بود که استفاده از صابون برای شست شوی صورت می تواند زیان بار تر از استفاده نکردن آن باشد. همچنین همه ی افراد فهمیدند همانطور که در انتخاب مواد آرایشی حساسیت به خرج می دهند و به دنبال مواد آرایشی مطابق پوست خود هستند باید همین حساسیت را حتی به مراتب بیشتر برای سلامتی پوست در انتخاب شوینده های صورت به خرج دهند.

حالا دیگر افراد برای شست و شوی روزانه پوست خود به دنبال پاک کننده مناسب صورت که مطابق نوع پوست شان می باشد هستند. اما به راستی پاک کننده ها صورت چیستند و چگونه عمل می کنند.

پاک کننده صورت چیست؟

پاک کننده‌های صورت از فرمولاسیون ویژه‌ای برای پاکسازی پوست صورت برخوردارند. این محصولات کمک می‌کنند تا هر گونه کثیفی، چربی اضافی، میکاپ، کرم ضد آفتاب، ذرات ناشی از آلودگی هوا و سلول‌های مرده را از پوست صورت خود پاک کنید. نقش اصلی پاک کننده‌های صورت این است که بدون آسیب زدن به لایه بالایی پوست، سطح آن را به طور کامل تمیز کنند.

عدم شست‌و‌شوی منظم صورت باعث ایجاد جوش‌‌‌های سر سیاه در همه افراد مخصوصا آن‌هایی که آرایش می‌کنند می‌شود، چرا که مواد آرایشی خود یکی از دلایل اصلی بسته شدن منافذ پوست است. یک پاک کننده صورت مناسب با پاکسازی منافذ پوست از پیدایش جوش و آکنه جلوگیری می‌کند.

پاک کننده‌های صورت در انواع و فرم مختلفی تولید شده و برای استفاده از آن‌ها حتما باید به نوع پوست و سبک زندگی‌ خود توجه داشته باشید. این پاک کننده‌ها می‌توانند به صورت تونر، میسلار، ژل‌های فومی، کرم، بالم، روغن و یا دستمال‌ و پدهای مرطوب پاک کننده آرایش خریداری شوند.

مواد تشکیل دهنده پاک کننده ها

مواد تشکیل دهنده پاک کننده اکثرا متفاوت می باشند. اما به طور کلی اجزاء تشکیل دهنده اصلی آنها این موارد می باشد هنگام خرید حتما در قسمت توضیحات محصول مواد تشکیل دهنده محصول را مطالعه نموده و سعی کنید از محصولی استفاده کنید که بیشترین مواد موثر برای سلامت پوست را داشته باشد. در ادامه مقاله ی ( پاک کننده های صورت و ضرورت استفاده از پاک کننده مطابق پوست ) در مورد اثر هر یک از اجزای تشکیل دهنده پاک کننده ها با شما صحبت خواهیم کرد.

رتینول یا ویتامین A

رتینول یا ویتامین A یکی از اجزای اصلی بهترین پاک کننده آرایش صورت محسوب می‌شود. این مادّه یکی از ترکیبات اصلی در زمینه‌ی مبارزه با چین و چروک‌های صورت می‌باشد. انواع مختلف پاک کننده‌های صورت معمولاً دارای مقادیر مشخّصی از این مادّه هستند تا ضمن ترمیم پوست صورت از وارد شدن آسیب به پوست صورت در اثر استفاده‌ی مداوم از ترکیبات آرایشی جلوگیری شود. خطوط دور چشم معمولاً شایع‌ترین نوع خطوط صورت محسوب می‌شوند و این نواحی معمولاً از مقاومت کم‌تری در مقابل آسیب‌های پوستی برخوردار هستند. رتینول با ترمیم خطوط در نواحی دور چشم موجب از بین رفتن چین و چروک‌های سطحی می‌شود و طراوت و زیبایی را به پوست شما باز می‌گرداند.

هیالورونیک اسید

هیالورونیک اسید یکی دیگر از ترکیبات بهترین پاک کننده آرایش صورت می‌باشد و این ماده با جذب آب موجب افزایش قوام و سفتی پوست صورت می‌گردد. همچنین، هیالورونیک اسید فرایند بازسازی و تولید سلول‌های پوستی را تسریع می‌نماید و یکی از بهترین ترکیبات برای جوانسازی پوست صورت، دور چشم و نواحی گردن محسوب می‌شود و استفاده‌ی مداوم از این ماده می‌تواند موجب شادابی پوست شما شود.

ترکیبات پروتئینی و پپتیدی

ترکیبات پروتئینی و پپتیدی در برخی از از انواع پاک کننده‌های پوست صورت وجود دارند و می‌توانند قوام و سفتی پوست شما را افزایش دهند. بنابراین، چنانچه در اثر استفاده‌ی مکرر از لوازم آرایشی و یا افزایش سن به افتادگی پوست مبتلا شده‌اید، بهتر است که از شوینده‌هایی که دارای ترکیبات پپتیدی و پروتئینی هستند استفاده نمایید تا ضمن پاک سازی پوست خود این مشکل را نیز به راحتی حل نمایید و از مزایای خرید بهترین پاک کننده آرایش صورت بهره‌مند شوید.

سالیسیلیک اسید و ویتامین C

سالیسیلیک اسید و ویتامین C در بسیاری از ترکیبات شوینده‌ی پوستی و تمیز کننده آرایش صورت وجود دارند و وظیفه‌ی اصلی آن‌ها افزایش شفافیت پوست و از بین بردن آکنه‌های پوستی می‌باشد. آکنه‌های پوستی معمولاً با دلایل مختلفی پدیدار می‌شوند و می‌‌توانند زیبایی شما را با خطراتی جدّی مواجه نمایند. استفاده از ترکیبات حاوی سالیسیلیک اسید بهترین روش برای از بین بردن آکنه‌های پوستی و افزایش سلامت پوست محسوب می‌شود و قرارگیری این ویژگی در کنار مزایای استفاده از ویتامین C موجب افزایش بازده پاک کننده‌های صورت شده است.

سرامید‌ها 

سرامید‌ها با افزایش جذب آب توسط سلول‌های پوستی و حبس کردن آب در داخل پوست از خشک شدن و چروکیده شدن پوست جلوگیری می‌کنند و شما می‌توانید در صورت مواجهه با این مشکل از این نوع شوینده‌ها استفاده نمایید و از مزایای بهترین پاک کننده آرایش صورت بهره‌مند شوید.

بسیاری از بانوان عنوان می‌کنند که پوست آن‌ها حتی با استفاده کردن از بهترین تمیز کننده آرایش صورت نیز خشک می‌شود و به همین دلیل است که مجبورند تا به صورت مداوم از کرم‌های مرطوب کننده پوستی استفاده نمایند. شوینده‌های پوستی معمولاً پوست صورت را کمی خشک می‌کنند و این مشکل به دلیل عدم برخورداری این محصولات بهداشتی از ترکیباتی سرامیدی می‌باشد.

ویتامین E

ویتامین E از دیگر ترکیبات بهترین پاک کننده آرایش صورت می‌باشد و با عملکرد‌های خود موجب افزایش شادابی و زیبایی پوست شما می‌شود. این ویتامین موجب ترمیم پوست‌های آسیب دیده و دچار آفتاب سوختگی می‌شود و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود از پیری پوست جلوگیری می‌نماید. همچنین، استفاده‌ی مستمر از ویتامین E راهکار مناسبی برای از بین بردن لکه‌های پوستی محسوب می‌شود و به همین دلیل است که این ماده از جایگاه ویژه‌ای در ساختار بهترین پاک کننده آرایش صورت برخوردار است.

انتخاب پاک کننده بر اساس پوست 

پاک کننده های صورت و ضرورت استفاده از پاک کننده مطابق پوست

پاک کننده‌های آرایش صورت در انواع مختلفی در بازار موجود هستند. اما هنگام خرید باید به ساختار پوست خود توجه کرده و بر اساس نوع پوست خود پاک کننده را انتخاب نمایید. توجه به این امر کمک می کند تا پوست شما در بلند مدت دچار آسیب نشده و سلامتی و شادابی خود را حفظ کند. چرا که پاک کننده ها به صورت روزانه مصرف می‌شوند و به همین دلیل، باید سازگاری بالایی را با پوست شما داشته باشند.

در دسته بندی کلی، پوست صورت افراد مختلف از نظر فاکتور‌هایی همچون: میزان چربی پوستی، ضخامت پوست و شدت آکنه‌‌ها و جوش‌های پوستی با یکدیگر متفاوت هستند و این موارد باید در هنگام خرید پاک کننده‌های آرایش صورت در نظر گرفته شوند. بهترین شوینده صورت باید PH متناسب با پوست صورت داشته باشد. پاک کننده های مناسب ضمن پاکسازی عمیق، باعث حفظ تعادل چربی و رطوبت پوست می‌شوند. شما نمی توانید یک پاک کننده مخصوص پوست خشک را برای پوست چرب استفاده نمایید یا بالعکس.

پوست خشک 

پوست‌های خشک معمولاً به پاک کننده‌های بسیار قدرتمندی نیاز ندارند زیرا ترشح چربی در این نوع پوست ناچیز است. پاک کننده‌های ملایم معمولاً بهترین انتخاب برای این نوع پوست محسوب می‌شوند و می‌توانند ضمن پاک کردن پوست، از خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری کنند. پاک کننده‌های غیر صابونی، پاک کننده‌های کرمی و پاک کننده‌های بدون رایحه مانند میسلار  و پاک کننده های روغنی بهترین پاک کننده آرایش صورت برای این نوع پوست محسوب می‌شوند. در هنگام انتخاب شوینده مخصوص پوست خشک باید به دنبال محصولاتی باشید که روی آنها عبارت ضد آلرژی، تسکین دهنده پوست و فاقد مواد شیمیایی قوی هک شده است.

 پوست‌ چرب

در پوست‌‌های چرب معمولا ترشح چربی بیش از حالت عادی می‌باشد و افراد دارای این نوع پوست می‌توانند از شوینده‌های قوی‌تر برای پاک کردن آرایش صورت خود استفاده نمایند. پاک کننده‌های ژلی، پاک کننده‌های فومی و پاک کننده‌های پودری بهترین پاک کننده آرایش صورت برای این نوع پوست می‌باشند.

فیس واش و یا ژل شستشوی مناسب برای پوست‌های چرب دارای سالیسیلیک اسید، گلیکولیک اسید، بنزوئیل پراکسید می باشد. اگر در فیس واش و فوم شستشوی صورت شما روغن جوجوبا، هسته انگور و … بود نگران نباشید. این روغن ها کمک می کنند که چربی پوست به صورت متعادل در آمده و از کشیدگی پوست جلوگیری می کنند. اگر بعد از استفاده از فیس واش و یا ژل شستشو در صورت‌ خود احساس کشیدگی داشتید فیس واش خود را تغییر دهید، چرا که این شوینده قوی بوده و چربی و رطوبت پوست شما به میزان زیادی کاهش می دهد.

پوست‌ حساس 

پوست‌های حساس بیشتر از سایر انواع پوست در معرض حساسیت، قرمزی، خارش، و آکنه قرار دارند و در این موارد باید در هنگام خرید بهترین پاک کننده آرایش صورت دقت بیشتری را صرف کرد. پاک کننده‌های کرمی، پاک کننده‌های میسلار و پاک کننده‌های پودری بهترین انتخاب برای این نوع پوست‌ها می‌باشند.

 پوست‌ مختلط

پوست مختلط یعنی پوست صورت شما دارای چند نوع پوست است. پوست‌های مختلط معمولاً در قسمت‌های چانه و T شکل صورت یعنی پیشانی و بینی دارای پوست چرب و قسمت گونه‌ها دارای پوست خشک هستند. مراقبت از پوست مختلط کمی سخت است. برای پوست های ترکیبی پاک کننده‌های ژلی، پاک کننده‌های فومی، پاک کننده‌های پودری و پاک کننده‌های صابونی بهترین انتخاب برای این نوع پوست می‌باشند.

ولی باید به این نکته توجّه داشته باشید که نباید در هنگام خرید این نوع پاک کننده‌ها در ابتدا به سراغ مدل‌های قوی‌تر بروید زیرا استفاده از این نوع محصولات می‌تواند پوست شما را در معرض آسیب و آکنه قرار دهد. خوشبختانه فیس واش و فوم شستشو مخصوص پوست مختلط در برلیان سبز موجود می باشد.

آشنایی با انواع پاک کننده های صورت 

پاک کننده های صورت و ضرورت استفاده از پاک کننده مطابق پوست

 

مزایای استفاده از پاک کننده های صورت مناسب

 شست و شوی دو مرحله ای صورت

پاک کننده های صورت و ضرورت استفاده از پاک کننده مطابق پوست

متخصصان پوست می گویند بهترین روش پاک کردن صورت، شستشوی دو مرحله ای (double cleansing) آن است. در این روش هم از آرایش پاک کن استفاده می‌شود، هم پاک کننده. این روش تضمین می کند که تمام ذره های آلودگی و آرایش، به طور مؤثری از پوست شما پاک شوند.

می توان گفت تمیز کردن دو مرحله‌ای یعنی دو برابر تمیز شدن پوست. اولین قدم شامل استفاده از شیر پاک‌کن، روغن یا بالم پاک کننده آرایش است که آرایش و ذرات آلودگی را از روی صورت پاک می‌کند. این کار را با استفاده از یک پد پنبه‌ای نرم انجام دهید و در پایان شیر یا روغن پاک‌کننده را با استفاده از یک پد تمیز و نرم از روی صورت پاک کنید. از حرکات دورانی استفاده کنید و گوش‌ها و زیر چانه را فراموش نکنید.

قدم دوم استفاده از پا‌ک کننده‌هایی مانند ژل، فوم ، میسلار، تونر و ماساژ صورت با آن‌هاست. این مرحله از شست‌و‌شو باعث می‌شود باقی مانده آرایش و ذرات آلودگی از منافذ پوست پاک شوند و خطر جوش و دانه‌های سر سیاه بسیار کم ‌شود. اگر هر روز به حمام می‌روید، می‌توانید این مرحله را در حمام انجام دهید که خیلی هم موثرتر است.

بخار و دمای حمام باعث می‌شود مافذ پوست باز شوند و آلودگی‌ها راحت‌تر از پوست شما بیرون بیایند. فقط به یاد داشته باشید که لیف صورت شما باید همیشه تمیز و خشک نگهداری شود. اگر هم از برس پاک‌ کننده استفاده می‌کنید، برس آن را در جای خشک و غیر مرطوب نگهداری کنید.

دقت کنید دمای آب باید ولرم باشد. آب داغ پوست را تحریک می‌کند و آب سرد پوست را خوب تمیز نمی‌کند.

author-avatar

درباره aaliabadi

من اینجام تا کمک کنم دانش خودم و شما نسبت به جهان پیرامونمون بیشتر بشه بخصوص در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی. امیدوارم با نوشته هام کمک کنم شما آگاهی بهتر و بیشتری پیدا کنید و در نتیجه انتخاب و خرید بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *